דיאטה טבעונית או קרניבורית

08/11/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית

מה יעיל יותר?

פרסומים ממקורות שונים, מחמשת השנים האחרונות, מצביעים על היעילות הגבוהה של דיאטת הרזיה טבעונית לעומת דיאטות אחרות

דיאטה טבעונית או קרניבורית

מחקר שפורסם מטעם ועדת הרופאים לרפואה אחראית בוושינגטון DC  בארה"ב אישר כי דיאטה טבעונית יעילה פי שניים מדיאטה קרניבורית (הכוללת בשר), בכל הנוגע לירידה במשקל! זה נשמע לנו קצת מוזר משום שיש לא מעט אנשים שמחליטים, מסיבות אידיאולוגיות או בריאותיות לכאורה, לעבור לטבעונות ודווקא מעלים במשקל.


לכבוד יום הטבעונות הבינלאומי שחל ב 1 בנובמבר, חזרתי ובדקתי מה אומרים המחקרים על דיאטות הרזייה הכוללות בשר בהשוואה לדיאטות שהן טבעוניות. כך מצאתי כי פרסומים ממקורות שונים, מחמשת השנים האחרונות, מצביעים על היעילות הגבוהה של דיאטת הרזיה טבעונית לעומת דיאטות אחרות, במיוחד כשמדובר על ירידה במסת שומן תוך וחוץ תאית ועל תחושה אישית של "הקלה" מבחינת משתתפי המחקרים.
אם נבדוק מדוע אנשים עולים במשקל דווקא אחרי שנהיו טבעונים נגלה, לרוב, כי התזונה שלהם מתבססת בעיקר על פסטות ולחם "כי מה כבר יש לאכול" ולא על קטניות וירקות. פירות הם רכיב חשוב בתפריט של כולנו אך כדאי להגביל ל2 עד 3 מנות פרי ביום, ברוב המקרים.


על פי מסקנותיה של ד"ר חנה קלאובה, החוקרת הראשית במחקר, עולה כי הממצאים חשובים ורלוונטיים במיוחד עבור אנשים עם תסמונת מטבולית או תסמונת X  (עודף משקל, לחץ דם גבוה, סוכרת וכד').  המחקר כלל אמנם קבוצה קטנה יחסית של נבדקים עם סוכרת מסוג II, רק 74, אך התוצאות היו מובהקות לאורך כל הדרך. בנוסף, עולה מהמחקר וממחקרים נוספים אשר התפרסמו בחמשת השנים האחרונות, כי דיאטות טבעוניות או צמחוניות המאפשרות רק מוצר חלב דל שומן אחד ביום, היו יעלות יותר מאשר דיאטות בהן נכללו מוצרי בשר, חלב ודגים ללא הגבלה למעט ספירת קלוריות. בכל הקבוצות, במחקר מוושינגטון, ההנחייה הייתה לצרוך דיאטה מופחתת ב 500 קלוריות ממה שהגוף צריך לפעילות מלאה לשמירה על משקל קיים. כלומר, אם אדם זקוק ל 2500 קלוריות ביום כדי לשמור על המשקל גופו – הוא קיבל תפריט, לחצי שנה, העומד על 2000 קלוריות ליום. אדם שזקוק ל 2000 קלוריות לשמירת משקל גופו – קיבל תפריט, לחצי שנה, של 1500 קלוריות וכן הלאה. הנבדקים עמדו בדיאטה במשך 6 חודשים. בקבוצת הטבעונים הירידה הממוצעת במשקל הייתה 6.2 ק"ג לאדם ואילו בקבוצה הקרניבורית הירידה הממוצעת עמדה על 3.2 ק"ג בלבד. עוד מציינים החוקרים כי בנוסף לעידוד יעיל יותר של הפעילות המטבולית בדיאטה הטבעונית, מסת השומן ברקמת שריר וסביב לרקמת שריר ירדה באופן משמעותי יותר בנבדקים שצרכו דיאטה טבעונית בהשוואה לנבדקים הקרניבורים.


עבודה שהתפרסמה בניו-אינגלנד דווקא הצביעה על נחיתות דיאטה צמחונית למול קרניבורית בקרב 1200 נבדקים עם BMI גבוה מ 25. בעבודה זו מצויין כי התפריטים לא היו מותאמים באופן אישי והתבססו בעיקר על מספר הארוחות, מוצרים ספציפיים ושילובים, אך לא הגבילו כמות או גודל ארוחה. הקבוצה הצמחונית אכלה ללא הגבלה קטניות, אגוזים ושקדים, פירות וירקות, זאת משום שחשבו שאם אוכלים מוצרים בריאים אפשר לאכול כמעט כל כמות. לעומת זאת הקבוצה שאכלה מוצרי בשר, דגים ומוצרי חלב שונים, פעלה לפי הגבלות גודל המנות בכלל ומשקל הבשר/דגים/גבינה בפרט.


לסיכום, אם נרצה לרדת במשקל, לייעל את חילוף החומרים ולשפר את מבנה הגוף, בחירת דיאטה טבעונית תהייה בחירה טובה. יחד עם זאת עלינו לזכור כי חשובים גודל המנה, כמות המזון, איכות המזון ומספר הארוחות, גם בדיאטות טבעוניות בכדי לקטלג את הדיאטה כיעילה.
דיאטה טבעונית יעילה צריכה להיות מרכבת בעיקר מירקות וקטניות, פחות מפירות אגוזים וגרעינים וכדאי מאוד להמעיט במאפים ופסטות.


בהצלחה