הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - נוסיף צבע לתזונה שלנו!
08/06/2010, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
ירקות ופירות הם בעלי הערך החשובים ביותר בתזונתנו. רבות מדברים היום על אנטיאוקסידנטים. שהם נוגדי חמצון שעוזרים לנו במלחמה נגד הרדיקאלים החופשיים המאיימים על בריאותנו.
נוסיף צבע לתזונה שלנו!

אנו קוראים ושומעים רבות על אותם נוגדי חמצון, שכה חשובים לבריאותנו עד כדי כך שהמדפים בבתי המרקחת ובפארמים, מלאים בתוספי תזונה נוגדי חמצון. אנשים לוקחם ויטמינים ומינראלים, נוגדי חמצון כדי לשמור על בריאותם – בהמון כסף. שוק תוספי התזונה "מגלגל" סכומים מאד גדולים בו בזמן שאפשר לשפר את מצבנו בעזרת ירקות ופירות..כן! אני יודעת שהפירות והירקות מרוססים, מגודלים בשיטות מלאכותיות, יש בהם המון רעלים, אך בכל דבר מזון אחר אין סכנות? הרי בימנו הכול מתועש, הכול מהונדס,הכול ממש לא טבעי. אך בכול זאת, אם  נשכיל לאכול ירקות ופירות בשלל צבעים, הרי שנקטין , בעצם נמזער, את הנזקים.

יש לדאוג לכך שבכול ארוחה נאכל חמישה צבעים. נדאג תמיד לספור חמישה צבעים בצלחת, בכול ארוחה!   זוהי ההמלצה החדשה של רשויות הבריאות בעולם. המלצה זו מתווספת להמלצה להגדיל באופן משמעותי את צריכת הירקות והפירות ל-5-9 מנות ביום. אכילה של ירקות ופירות בשלל צבעים תגדיל את הסיכוי של כולנו  ליהנות מבריאות טובה, אנרגיה, הגנה מפני תהליכי הזדקנות, והפחתת הסיכון למחלות.
כאשר ביקשתי בקבוצות התמיכה שלי, שאנשים ייספרו כמה צבעים יש בצלחתם בכול ארוחה, קיבלתי תשובות שונות. מאחד ועד שלוש! אך כעבור שבוע חזרו רובם וסיפרו שכאשר הקדישו לכך מחשבה, מעט תשומת לב, הם מצאו לפתע שאפשר לגוון את הצלחת בשישה צבעים לפחות.
הצבעים השונים נחלקים לחמש קבוצות צבע: אדום, כחול/סגול, ירוק, לבן, צהוב וכתום. כל קבוצת צבע מייצגת מגוון שונה של רכיבי הגנה צמחיים צבעוניים המכונים פיטו-כימיקלים (פיטו= צומח ביוונית).


ומי נמצא בכול צבע? איזה ירקות יכולים להוות מקור לצבע מסוים?
האדום -  צבע מצוי ואף נמצא בכול בית – הרי כולנו, אני רוצה לקוות,  אוכלים עגבניות ופלפלים אדומים.
הכחול - סגול – פה נמצא את החציל, את הכרוב הסגול, את הפלפל הסגול שהוא אמנם פחות נפוץ אך ניתן למצאו, קליפת הצנון והצנונית, הסלק.
הלבן - הכרובית, הלפת, הצנון והצנונית, השומר, לבבות הדקל, הפטריות למינהן,
הצהוב - כתום -  קבוצה זו היא קבוצה גדולה ומכובדת. נמצאים בה הגזר, הדלעת, הדלורית, הבטטה, הפלפל הכתום והצהוב, השעועית הצהובה.
הירוק  - זו הקבוצה הגדולה ביותר. נמצאים בה הכרוב, המלפפונים, הקישוא ובן טיפוחיו הזוקיני, הפלפל הירוק הדק והעבה, הקולרבי, הסלרי, החסה וכול העלים הקטנים כמו הרוקט, הארוגולה וכול מה שנכלל בקבוצת הביבי-גרין, השעועית הירוקה, האספרגוס, הארטישוק, ועשבי התיבול – שהם כוח רב עוצמה של בריאות בירוק! ועל כן נקדיש להם מאמר מיוחד.
גם הפירות שייכות לאותה קטגוריה, גם בהם יש מונעי חמצון אנטי אוקסידנטים רבים.  וגם הם עוזרים במלחמה על בריאותנו. בואו נמיין גם אותם לפי צבעים.
השזיפים והענבים הכהים שייכים למשפחת הסגול כחול. אפשר למצוא פה גם את רוב פירות היער כמו תות העץ, הפטל, הדובדבנים, האוכמניות, 
האבטיח מקומו במשפחת האדומים, ואיתו נמצא את התותים האדומים, תותי השדה. לפעמים נמצא גם גויאבות אדומות.
האפרסק נמצא בשתי משפחות. האפרסק הלבן במשפחת הלבנים ואילו הצהוב במשפחת הצהוב כתום.
הענבים הירוקים נמצאים במשפחה הירוקה יחד עם התפוח עץ הירוק, 
בין הפירות הצהובים כתומים רואים כעת את המשמש ואת השזיף הצהוב, את המלון, באותה משפחה נמצא גם את האפרסמון, את הפאפיה, את ידידנו המנגו, את הגויאבה, את הקרמבולה, ואת פירות ההדר כמו תפוזים וקלמנטינות עם הסוגים הרבים.
במשפחה הירוקה נמצא את הענבים הירוקים, את הפיגויה, 
בין הפירות הלבנים הזכרנו כבר את האפרסק הלבן, אך נמצא כאן גם את הבננה, את האנונה,
גם התמרים מקומם במשפחה הכתומה עד חומה.
ולמה כל זה כל כך חשוב? הרי כבר הסברנו שלכול צבע יש מרכיבי הגנה ונים. אנו זקוקים לכולם כך שעד כמה שנצליח לגוון, נצליח לשמור על בריאותנו!
נסו לבדוק ולשים לב ותראו עד כמה זה קל, טעים, מהנה, עוזר לשמור על המשקל ובעיקר על הבריאות.

בהצלחה!

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
אליאב
26/07/2010 10:57:00
כותרת:
תזונה
תגובה:
אחלה כתבה, במיוחד לאנשים כמוני שמנסים להיכנס לתכנית תזונה נכונה ובריאה
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il