הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - הקינמון
04/05/2010, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
2 כפיות קינמון - והסוכר בדם יורד
הקינמון

תבלין הקינמון, מקורו בקליפת עץ הקאסיה (Cassia), אותו גידלו בתחילה בסרי לנקה וכיום הוא נפוץ באסיה, באמריקה המרכזית והדרומית ובמדגסקר. הקינמון, מוכר כאבקה, תמצית שמן וכמקלות קינמון, המהווים פיסות קליפת העץ שגולגלו, נדחסו ויובשו.
הקינמון משמש תבלין לאפייה, בעל טעם  עצי מתקתק, בהכנת עוגות, מעדנים שונים ומנות בשר שונות. במיוחד מוכר הצירוף של תפוח-עץ וקינמון וצירופים שונים עם מעדני שוקולד. מקלות קינמון משמשים לגיוון ולהעשרת טעמם של משקאות שונים, חמים או קרים. אין להוסיף קינמון לנוזל רותח. הדבר עלול לגרום להתמצקות הנוזל ולאיבוד טעמו המיוחד של זה עדין לא בדוק מספיק,  אולי זה החלטי מידיי, אולי – מבטיח ואינו מקיים אך לפחות אינו מזיק ושווה בדיקה. מעט קינמון הקינמון אולי והסוכר יורד מעט. מחקר מראה שמעט קינמון מספיק כדי לדכא את תחושת הרעב ולהפחית את רמות הסוכר והאינסולין בדם .


נשאלת השאלה האם אפשר להתייחס לקינמון כתבלין בריאותי?  -  מתברר שכן. מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הראו שהקינמון יעיל מאוד בוויסות רמות הסוכר בדם בכמות של 2 כפיות בארוחה – 6 גרם. מחקר שפורסם לאחרונה באמריקן ז'ורנל אוף קליניקל נוטרישן (American Journal of Clinical Nutrition) הראה שגם כפית אחת של קינמון (3 גרם) עוזרת לדכא את תחושת הרעב ולהפחית את רמות הסוכר והאינסולין בדם.


במחקר השתתפו 15 נשים וגברים שוודים בריאים שקיבלו 300 גרם פודינג אורז עם שליש כפית קינמון (1 גרם) או עם כפית קינמון לאחר תקופת צום. הארוחות הוגשו בסדר אקראי במרווחים שבועיים. קצב ריקון הקיבה נמדד באמצעות אולטרסאונד בזמן אמת לאחר הארוחה, ומידת השובע נמדדה בעזרת סקאלת ציונים, לפני הארוחה ואחריה במרווחים קבועים מראש. בנוסף נמדדו רמות הגלוקוז, האינסולין ו־GLP-1 - הורמון המופרש ממערכת העיכול, שמעכב את התרוקנות הקיבה ומצמצם תחושת רעב לאחר ארוחה.
ומה נמצא?  -  שעלייה ברמות GLP-1 והפחתה בתחושת הרעב, בקצב ריקון הקיבה וברמות הסוכר והאינסולין בדם לאחר ארוחה שהכילה כפית קינמון, והשפעה קטנה בהרבה על אלה שקיבלו גרם אחד בלבד. כאמור, עד היום היה ידוע על השפעה של כמות גדולה יותר של קינמון, 2 כפיות.
מסקנת החוקרים מבית החולים מלמו בשוודיה היא שגם כמות קטנה, אפילו רק כפית קינמון אחת, יכולה להוות תוסף מזון חשוב לאנשים בריאים ולחולי סוכרת ואפשר לשלבה בכל ארוחה, חלבית או בשרית. זו עדיין לא הבטחה שלימה אך התחלה של דרך... עדיין דרושים מחקרים נוספים בנושא, בעיקר בקרב חולי סוכרת.


 אז איך מצליחים לאכול כל כך הרבה קינמון ביום? אמנם אצלנו נתפס הקינמון כתבלין מתוק, מכירים אותו בעוגות, בלפתנים, בריבות. אך אפשר להוסיף קינמון לכל מאכל בשרי או חלבי. התבלין בהראט  שמתבלים איתו קציצות ומאכלי בשר הוא מדהים. בחורף שתיית תה עם קינמון זו אחת הדרכים הטעימות והמחממות שקיימות. בואו נכין לנו כוסות תה עם קינמון ואולי גם עם ציפורן ונשתה לרוויה!

תה קינמון – מרתיחים 1/2 כפית קינמון בספל מים , ממשיכים לבשל על אש קטנה עוד כעשר דקות. מקררים ושותים. לרוויה!
תה קינמון וציפורן מוסיפים לליטר מים 4 ציפורנים ו-2 כפיות מקלות קינמון מרוסקים, מביאים לרתיחה, 
מכסים, ומבשלים על אש קטנה כחמש דקות . מסירים מהאש ומניחים  למרכיבים להיספג כעשרים  דקות נוספות. ממתינים שהתה יתקרר ושותים לרוויה. .

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
יהודית שטיינברג
26/05/2010 12:28:00
כותרת:
טיפ חשוב....
תגובה:
שלום רב !
נתת טיפ חשוב שטוב לדעת .אנסה וניראה.
תודה ויןם נפלא.
רק בריאות
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il