הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - פעילות גופנית בזמן ההריון
30/06/2009, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה
שנים סברנו שאסור בתכלית האיסור לעשות פעילות גופנית בזמן ההיריון.
כיום ידוע שלא זו בלבד שפעילות גופנית אינה מזיקה להריון - היא חשובה ואפילו חיונית.פעילות גופנית מומלצת בכל שלב בחיים, ובמיוחד בתקופת ההיריון.
פעילות גופנית בזמן ההריון

בעבר סברו כי על נשים הרות לנוח ולא לבצע מאמצים מיותרים; כיום אנחנו יודעים שלפעילות גופנית בתקופה זו חשיבות רבה, כדי לא לאבד את הכושר - כדי לשמור על מצב קיים ולהביא למניעת נסיגה בכושר הגופני, וכן כדי להביא לשימור ושיפור טווח תנועת המפרקים, מניעת קיצור שרירים וכאבי גב, הפחתת עצירות ושמירה על איזון ברמות הסוכר אצל נשים סוכרתיות. וכול זה למה? אם נסתכל על גופנו בעת ההיריון הרי שבשליש הראשון מתפתחים קודם כל השדיים. כתוצאה מכך, נוצר כובד בגו העליון ובשלב הזה יש חשיבות גדולה לשמור על יציבה נכונה, ועל כן יש צורך בתרגול של חגורת הכתפיים.
אישה שעשתה פעילות גופנית קודם, אם מהלך ההריון שלה תקין, כולל הכניסה להריון - יכולה להמשיך לעשות את הפעילות שהיא עשתה (כל פעילות) אבל לשמור על המגבלות: דופק, חום גוף ומינון נכון.
 
החל מהשליש השני של ההיריון , האישה נעשית כבדה יותר, וכתוצאה מכך שרירי הבטן שלה מתארכים ואז יש חשיבות לשמור בעיקר על שרירי הבטן הרוחביים, כי הם שומרים על מתח שרירי הבטן ומסייעים יותר מאוחר בלידה.
גם את שרירי ריצפת האגן (השרירים הטבעתיים) חשוב מאד לתרגל כיוון שהם הערסל ששומר את האיברים הפנימיים של האגן ועל ההריון במקום. ובנוסף  -  כדי להכין את הגוף ללידה, כדי לחזק ולשלוט בקבוצות שרירים הרלוונטיות ללידה, כגון שרירי קרקעית האגן ושרירי הנשימה. יש לעבוד עם אותם שרירים. מה שחשוב מאד זה לדעת שעל הפעילות גופנית בזמן ההיריון להתבצע בהדרגתיות ולהיות מותאמת באופן ספציפי לצורכי האישה המשתנים בתקופת חיים זו. הפעילויות המומלצות ביותר בהריון הן שחייה והתעמלות במים. בפעילויות אלה ניתן להמשיך לאורך כל ההריון, מאחר שבמים אין תחושת כובד והם מווסתים את חום הגוף. כיום ניתן למצוא מסגרות רבות נוספות המותאמות לנשים בהריון, כגון יוגה, עיצוב וחיטוב, קבוצות התעמלות לנשים בהריון וכד'. כמו כן, נשים שהיו פעילות גופנית לפני הריונן יכולות להמשיך ולבצעה, אך בהתאמה לשלבי ההיריון. לדוגמה, ניתן לבצע התעמלות אירובית ללא קפיצות והליכה מהירה כתחליף לריצה. 

לצד ההמלצה לעסוק בפעילות גופנית בתקופת ההיריון, חשוב מאוד לציין כי ניתן לעסוק בפעילות ספורטיבית רק אם ההיריון תקין ורק לאחר התייעצות עם הרופא המטפל. יש להימנע מפעילויות הגורמות לתחושות לא נעימות או עלולות לסכן את האם לעתיד או העובר, כגון משחקי כדור, סקי מים, סקי שלג ועוד. בזמן ההיריון מומלץ להימנע מקפיצות ומריצה, כדי שלא לגרום לרפיון שרירי קרקעית האגן. בכל מקרה שבו מתגלה בעיה מסוימת, כגון דימום, יש להפסיק את האימון ולפנות לטיפול רפואי. חשוב ביותר לחזק את  שרירי קרקעית האגן. אילו השרירים השולטים על הפתחים התחתונים ותומכים באיברי האגן. חשוב מאוד לעבוד על שרירים אלו לאורך כל החיים, כדי למנוע דליפות שתן וצניחה של שלפוחית השתן והרחם. העבודה על שרירי קרקעית האגן, עשויה לסייע במניעת כאבים בעת בדיקות אצל רופא נשים ולעיתים אף למנוע את הצורך בחתך המבוצע בעת הלידה. להלן סיבות נוספות שבגללן חשוב להתעמל בזמן הריון:
 
- שיפור זרימת הדם מסייע בהורדת בצקות;
- המתיחות משמרות את מתח השרירים וכך שומרות על החוזק שלהם. גם ביצוע של מתיחות בלבד, ישמור על חוזק השריר;
- כאשר מבצעים פעילות גופנית, חילוף החומרים משתפר
- התעמלות משפרת מאוד את ההרגשה הכללית
- אם מתעמלים בתקופת ההיריון, ניתן לחזור אחריו לגזרה הקודמת ביתר קלות.

הרבה מאד נשים סובלות בבגרותן מדליפת שתן, מרחם נפולה, מה שמעיב ומעכיר מאד את איכות החיים. לכן מומלץ לסגל אורח חיים כזה שעוזר לנו לחסוך בעיות בעתיד. מומלץ להיפגש עם מומחים בתחום שימליצו על תרגילים נכונים לתקופת ההריון ולשמירה על הגוף לאורך החיים.!

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il