הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - משחקי הילדים אז... והיום.
05/08/2008, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
לפני מספר חודשים קראתי באחד העיתונים שבאיזור מסויים בארץ (לא זכור לי היכן) מלמדים בבית הספר משחקי ילדות של הורי התלמידים.
משחקי הילדים אז... והיום.

אנו שגדלנו ללא מחשב, ללא טלויזיה, בקושי היה רדיו – נכון שזה נשמע לא אמיתי, ממש הזוי, כאילו עברו מאז מאות או אלפי שנים אך בעצם עברו רק 55 שנים  - אנחנו שיחקנו המון בחצר. רצנו, קפצנו, שיחקנו בכדור, היה קשה בערב להכניסנו הביתה. מגרש המשחקים השכונתי היה מקום מפגש. הכנו שיעורים במהירות ורצנו למגרש. והיום את מגרש המשחקים השכונתי ואת משחקי הרחוב החליפו המחשבים והטלוויזיה – הילדים לא יוצאים מהבית ואם הם יוצאים כבר – זה תמיד לבית של חבר. יושבים ליד המחשב ואוכלים חטיפים או יושבים וצופים בקלטות . מי מהם מכיר משחקים כמו קלס, 5 אבנים, מוטרס, חבל, הקפות? -  לנו  היתה המון פעילות. אפילו  לבית הספר העממי הלכתי ברגל כ- 2  ק"מ לכל כיוון. בתיכון רכבתי על אופניים – 4  ק"מ לכל כיוון.

 

ואילו העידן בו אנו חיים כיום הוא אולי המרשים ביותר מבחינת קצב ההתקדמות הטכנולוגי ורמת הידע הנצבר. עידן המחשב והטלפונים מקל מאד על חיינו והופך אותם לנוחים יותר אולם המחיר אותו אנו משלמים מתבטא בירידה ברמת הפעילות הגופנית של האדם המערבי. בעבר היינו פחות "ממוכנים" ולכן היינו יותר ניידים רגלית. היום, בעידן המעליות, המדרגות הנעות, ההזמנות הטלפוניות והקידמה האופפת כל תחום בחיינו אנו נוטים להיות פעילים פחות. דבר שתורם לירידה משמעותית ברמת פעילותם הגופנית של ילדינו. בנוסף, החשיפה למזון מהיר, חטיפים עתירי שומן ודיאטה לא מאוזנת תורמים לאחת המחלות המרכזיות של העידן המודרני השמנת- יתר.  רק השבוע קראתי בעיתון שבמסעדות בקליפורניה ייאלצו להוציא את שומן הטראנס מהאוכל ולסמן כל מאכל מבחינה קלורית ומבחינת סוגי השומן הקיימים בו. המדהים היה לשמוע למחרת בטלוויזיה תרעומת ובדיקה אם על המדינה מוטל לעזור לשמירת בריאות תושביה או שאסור למדינה להתערב בכך.

כושר גופני נמוך נמצא כגורם הסיכון הגדול ביותר לתמותה מסך הסיבות למוות (מחלות לב, סרטן וכד') הן בנשים והן בגברים. פעילות גופנית סדירה, כחלק משגרת היומיום, עשויה לתרום רבות לשיפור הבריאות ואיכות החיים. פעילות גופנית משפרת את תפקוד מערכת הלב והריאות, מקטינה את גורמי הסיכון למחלות לב, מפחיתה את התמותה על ידי שיפור הכושר הגופני ושיקום הלב (המפחית את מקרי התמותה כתוצאה מאירועי לב חוזרים) ותורמת לשיפור התפקוד המנטלי.

מכאן עלה נושא לימוד הילדים את המשחקים מהם אנו כל כך ניהננו. אולי גם ילמדו לאהוב אותם. אולי יוכלו ההורים לשחק עם הילדים ולהזיזם מכא המחשב. ולמה כל זה חשוב???

ממחקרים עולה כי קיים יחס הפוך בין מידת הפעילות הגופנית היומיומית למידת ההשמנה. כלומר, אנשים שאינם עוסקים בפעילות גופנית נוטים יותר להשמנה ואילו אנשים שעוסקים בפעילות גופנית, יזומה או אקראית, שומרים על משקל גוף תקין. מעבר להשפעתה החיובית של הפעילות הגופנית על תפקוד הגוף ובריאותו, היא מסייעת גם במניעת השמנת יתר וטיפול בה דרך מספר מנגנונים:

הגברת הוצאת האנרגיה של הגוף. פעילות גופנית מגבירה את ההוצאה הקלורית היומית ובנוסף, עשויה לתרום להגברת קצב חילוף החומרים (מטבוליזם) בעת מנוחה. הגברת קצב חילוף החומרים במנוחה יגביר גם את השימוש בשומנים כמקור אנרגיה, דבר שיתרום להפחתת צבירת השומן ברקמות.

הגברת הוצאת האנרגיה של הגוף מאפשרת אכילת כמויות סבירות של מזון, דבר המקל על התאמת כמות האנרגיה הנצרכת לזו המוצאת. בנוסף, אצל אדם המבצע פעילות גופנית סדירה קיימת הפעלה טובה יותר של מנגנוני הפיצוי במקרה של חריגה בצריכת המזון (אותם מנגנונים הגורמים לגוף "לבזבז" יותר אנרגיה ברגע שארעה חריגה קלורית ומונעים השמנת-יתר כתוצאה מחריגה חד פעמית).

 פעילות גופנית סדירה ושיפור הכושר הגופני יגרמו להעדפת השימוש בשומנים כמקור אנרגיה בזמן ביצוע פעילות גופנית, דבר המסייע בהגברת פירוק רקמת השומן.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il