הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - גלוטן או לא גלוטן?
08/02/2018, מאת Nיכל אור רודיך - דיאטנית
למרות השיח ארוך השנים בעניין הגלוטן, עדיין לא ברור ולא מחלט האם גלוטן טוב לנו או לא טוב לנו ובעיקר – מה עדיף לירידה במשקל?
גלוטן או לא גלוטן?

נתחיל אולי בהסבר קצר על מה הוא הגלוטן ולמי בעיקר מומלץ להימנע ממנו.
גלוטן הוא חלבון הנמצא בדגנים רבים, בעיקר בחיטה, אך גם בשיבולת שועל כוסמין שיפון ועוד. הוא זמין כמקור לחומצות אמינו כמו גלוטמין ופרולין.  הפרולין היא חומצת אמינו מאוד חשובה ליצירת גידים, סחוסים ושרירים והיא בהחלט חיונית לשמירה על בריאות ותפקוד תקינים. הפרולין יכולה להיווצר גם בגוף עצמו על ידי הפיכת חומצת אמינו גלוטמין לפרולין. אם כך, האם הגלוטמין הוא החלבון החשוב יותר בגלוטן?  כנראה שכן, הגלוטמין אכן חשוב וחיוני בעיקר במצבים בהם הגוף זקוק לתגבורת חלבונית. מצבים כמו אשפוז ממושך, התאוששות מפציעה קשה, ניתוח כויות ואפילו בזמן דיאטה, בעיקר דיאטה קיצונית. הגלוטמין מאוד חשוב לשמירה על מסת השרירים ועל רקמות רבות אחרות. אם יש מספיק גלוטמין אין בהכרח צורך לפרולין ויחד עם זאת טוב שיש מאגר פרולין כמאגר נוסף. האם החיטה חיונית כמקור לגלוטמין? התשובה היא לא. ניתן להשיג כמות יפה של גלוטמין מספירונינה, טופו, מיסו, תירס וקטניות, אך המקור הזמין והזול ביותר הוא גלוטן.


אז למה גלוטן בעייתי כל כך לאנשים רבים? הגלוטן הוא למעשה תרכובת של שני חלבונים –גליאדין וגלוטינין. כשהגליאדין הוא החלבון שגורם לבעיות במעי, בעיקר לאנשים רגישים לגלוטן.
מחלת הצליאק היא ההתבטאות החמורה ביותר של רגישות לגלוטן. רגישות זו באה ליידי ביטוי כאשר הגלוטן מגיע למעי ומערכת החיסון מזהה אותו כגורם פולש.  במקרים של חולים במחלת הצליאק מערכת החיסון נערכת לתקוף גם את החלבון וגם את האנזים המפרק את החלבון המופרש מתאי המעי ולכן היא למעשה תוקפת את תאי המעי עצמם. באנשים רגישים, מעי רגיז, רגישות כללית ואנשים עם אלרגיות שונות – הגלוטן יכול לעורר תקיפה מתונה של תאי מעי הגורמת לדלקת קלה יחסית, מקומית ועל פי רוב לא מורגשת כמעט. שנים של חשיפה ודלקות קטנות שכאלה, עלולות לגרום בסופו של דבר להתלקחות דלקתית חזקה יותר, כאבי בטן ועוד.


מה לרגישות שכזו ולדיאטה? כאן יש שתי תשובות. האחת שהיא הבולטת ביותר – כאשר נמנעים מגלוטן, נמנעים מעודף פחמימות. מרבים להעדיף ירקות, קטניות ופירות על פני מאפים. כך נמנעים מעוגות, מאפים כמו בורקסים ותבשילי פסטה עשירים בקלוריות. אך הסיבה השנייה, איננה פחותה בחשיבותה. הסיבה הפחות בולטת היא בריאות המעי עצמו. אם נמנע מתאי המעי את הגירוי המתמיד של מערכת החיסון ונסייע לשמירה על פעילותו התקינה – נוכל לספוג טוב יותר את הרכיבים החיוניים כמו הויטמינים והמינרלים שאנחנו זקוקים להם לבריאות התקינה שלנו, לסייע ליציאות טובות יותר, כלומר חילוף חומרים תקין והפרשת פסולת בצורה הטובה ביותר ולהמנע ממאגרים מיותרים והצטלקויות מעי. בנוסף ניתן לומר שדיאטה ללא גלוטן תורמת משמעותית להפחתת היווצרות גזים במעי ולכן לפחות נפיחות בטנית ואי נוחות בטנית.


אם כך, למי מומלץ לעבור לדיאטה ללא גלוטן? הכי נכון לומר – כולם.  בעיקר אנשים שסובלים מכאבי בטן, גם אם אינם סובלים או לא אובחנו לצליאק. אנשים על מחלות מעי דלקתי, אנשים הסובלים מגזים ונפיחות בטנית. אנשים הסובלים מאנמיה ואנשים הסובלים ממחלות כמו אפילפסיה, אוטיזם ואפילו מחלות נפשיות כמו סכיזופרניה. על הקשר בין מחלות נפשיות לגלוטן נדבר בכתבה אחרת, אך אוכל רק לרמוז כי מדובר במחקרים מהשנים האחרונות שהראו קשר ישיר בין דיאטה ללא גלוטן לבין הטבה בסימפטומים.

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2018 Diets.co.il