הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - ירידה במשקל - אתגר קשה
01/02/2018, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
בתחילת החודש התפרסם מאמר בעיתון מקצועי מוביל למדעי התזונה.
עפ"י תוצאות המחקר מאוניברסיטת דרקסל שבארה"ב ממליצים החוקרים לתאם ציפיות אמיתיות ולהתערב ברמת הקניות והבישול בבית, בעזרת דיאטנית ולא להסתפק בעידוד והמלצות תיאורתיות בלבד.
ירידה במשקל - אתגר קשה

אם היום מקובל כי הדרך הטובה ביותר לרדת במשקל הן קבוצות תמיכה כמו שומרי משקל, משפחה בריאה, איידלין, 21 , דיאטה קלאב, סטודיו סי וקבוצות הרזיה של קופות החולים – נראה על פי המחקר, כי גם דרך זו איננה מספיקה. חשוב להתחיל את ההתערבות והליווי כבר בתאום הציפיות ואופן הגישה לנושא יחד עם התערבות כבר בסל הקניות ובבישול בבית. 

מדובר במחקר חדש, בו השתתפו קרוב ל 300 נבדקים, למשך 3 שנים, אשר מצא כי עדיף לאתגר אנשים לפני תכנית ירידה בשקל, מאשר לעודד אותם. משפט כמו: "הליך הירידה במשקל הולך להיות קשה ולא פשוט" עדיף ממשפט כמו:  "זה אפשרי ובטוח תצליחו". מצד אחד, אומרים החוקרים מאוניברסיטת דרקסל, חשוב לתאם ציפיות ומצד שני ראו החוקרים, כי גם תאום הציפיות איננו מספיק כדי להצליח ולהתמיד בשינוי.
אנשים הסובלים מעודף משקל צריכים מצד אחד להבין את המצב האמיתי שלהם ואת הסבירות האמיתית לרדת במשקל באמצעות דיאטה, בהינתן מבנה גופם, הגנטיקה וה"ירושה" המשפחתית ומצד שני – השינוי צריך להיות כזה שה"בלו פרינט", המחשבה הספונטנית והפעילות הטבעית תשתננה.


החוקרים בדקו 3 תכניות שונות לירידה במשקל:
1. התערבות פסיכולוגית לטיפול באכילה רגשית
2. התערבות פסיכולוגית ותזונתית
3. שיוני המזון הזמין בבית ובסביבה היום יומית 
בקבוצה שחוותה התערבות פסיכולוגית – התקיימו פגישות שבועיות. המשתתפים נשקלו ועודדו לרדת במשקל על פי מטרות ברורות למפגש הבא, רשימת מאכלים ותפריט דיאטה ופעילות גופנית.

קבוצות התמיכה אשר כללו גם שיתוף וליווי פסיכולוגי, הנחיות תזונתיות, הנחיות לפעילות גופנית ממוקדת וגם חלוקה של משקה מבוקר קלוריות ורכיבים כתחליף לארוחה פעמיים ביום (או תחליף בצורת חטיף חלבון מבוקר או משקה). ירדו מהר יותר במשקל , אך עם הפסקת מפגשי הקבוצה, חזרו הנבדקים ועלו במשקל ולרוב אף עלו מעבר לנקודה בה התחילו את התכנית.
הבעייה בתכנית זו, של שילוב התערבות פסיכולוגית, תזונתית ופעילות גופנית, כפי שגם מראה המחקר האחרון, שכל עוד מתמידים להגיע למפגשים ולעמוד בתכנית – מצליחים להגיע למטרות, אך כשמפסיקים את המפגש , הזמן היחידי של ההתערבות הפעילה בתכנית, הכל חוזר אט אט לקדמותו והמשקל חוזר לעלות.
התערבות זו, שמתמקדת בפגישות השבועיות מסתבר, לא תעשה שינוי דפוס חשיבה או התנהגות בסיסית כזו שעם הפסקתה ימשיך תהליך אורך חיים בריא ונכון וישאר במסלול. נהפוך הוא. עם הפסקת התכנית יתחילו להתגנב לתוך התפריט המתוקים והמאכלים עתירי השומן והקלוריות. פעם יקרוץ בקבוק הקולה ופעם חטיף אהוב, פעם קניית עוגיות לילדים ופעם מעדן חלב עם סוכר  לבן הזוג, עד לחזרה לתפריט המקורי שממנו רצו להמנע. פעילות גופנית לרוב תלך ותפחת והמקרר יחזור להכיל מאכלים שרצוי להמנע מהם. מאכלים שנקנו לכאורה עבור מישהו אחר אבל נחזור לאכול אותם בעצמנו.


המסקנה העיקרית מהמחקר היא, שבכדי לרדת במשקל ולהישאר במשקל התקין, חשוב ללמד לבשל בריא ונכון בבית, לדאוג לדפוסי קנייה נכונה במרכול ואצל הירקן וליצור סביבה תזונתית נכונה בבית ובסביבת העבודה. הרגלי קנייה נכונים, הרגלי בישול נכונים ושגרת הכנת ארוחות מתאימות ליום העבודה, היוו את הבסיס הנכון ביותר לשינוי מחלט ולכן לשמירה על התוצאות לאורך הזמן.
לדברי החוקרים, לא מספיק לדבר על שינוי, לשתף בקבוצה או בטיפול יחידני, אלא לעשות את השינוי בפועל וליצור פיזית יחד עם איש מקצוע -  סביבה בטוחה, נכונה ויעילה לקיים את ההמלצות והשינויים לאורך זמן.


אז מה ואיך עושים? (אחרי שבחרנו איש/אשת מקצוע )
1.יש לבדוק יחד את כל הפרמטרים הבריאותיים האישיים ולעשות רשימה של: תרופות שמשפיעות על ירידה במשקל, סיפור משפחתי של עודף משקל, עודף סוכר ו/או כולסטרול וכד'.
2. חישוב BMI – פרמטר אובייקטיבי שניתן בעזרתו להבין איפה נמצאים מבחינת המשקל העודף
3. להכין מטרה ראשית ולחלק אותה למטרות ביניים ראליות, שעם איש מקצוע ניתן ממש לכמת אותם למספר הדקות היומיות של פעילות גופנית מתאימה ביותר, סוג הטיפול התרופתי או תוספי התזונה המתאימים לנו יותר, שינוי הרגלי יציאות אם צריך לאזן את היציאות הטבעיות אם יש בעייה בתחום הזה.
4. להכין רשימת קניות שבועית ולשמור העתק על המקרר, לוודא שתמיד יש את מה שצריך ולא את התחליפים שהיינו מעדיפים.
5. ללכת לקניות עם אשת/איש מקצוע ולרכוש את מה שנכון לנו ולתכנית שלנו. מספר פעמים, לא חד פעמי.
6. להשתתף בקבוצת תמיכה, אפשר היום גם בפגישות ווטסאפ או פייסבוק – להשתתף באופן פעיל ולשתף חוויות ולא רק לשמוע או לקרוא.
7. לבחור פעילות גופנית שאפשר לקיים יום יום ואיננה מטלה קשה מידיי = מטלה אפשרית הופכת להרגל. לעשות אותה עם עוד מישהו.


17 פגישות, 17 שינויים במזון עצמו, 17 יציאות משותפות למרכול, 17 פעילויות בישול בריא בבית, 17 ארוחות משותפות, נכונות עם איש מקצוע ו/או חברים לקבוצת התמיכה.


בהצלחה!
 

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2018 Diets.co.il