הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - טו בשבט
23/01/2018, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
הפירות שיעשו לכם טוב.
אחד האתגרים בחגיגות טו בשבט כיום, הוא למצוא מתוך מגוון עצום של פירות יבשים, אגוזים מיוחדים ושלל תוספות, המוצגים לראווה בסלסלות יפות, את מה שבאמת נכון ובריא לנו.
טו בשבט

חג צבעוני, טעים מאחד דתיים וחילוניים, בני עדות מזרח ומערב. חג בו אנחנו חוגגים יחד בין אם בבית הספר או בגן עם הילדים ובין אם במקום העבודה שלנו. חג בו בעיקר נהנים ממטעמים נפלאים ומתוקים.

בכל שנה נוספים פירות חדשים למגוון. אם פעם היינו מסתפקים בתמר, תאנה ומעט צימוקים, שבעקבותיהם באו האננס, הפאפאיה הכתומה ואפילו גויאבה יבשה ומסוכרת, הרי שהיום קשה לעמוד בפני פירות יבשים צבעוניים ומיוחדים כמו קיווי, גוג'י-ברי, אגוזי מקדמיה ואגוזים ברזילאיים. עם כל הפירות החדשים שמספרים על נפלאותיהם ותכונותיהם הבריאותיות .

האם באמת במצבם המיובש בסלסלות היפות – הם נשארים בריאים?
אם נלך מעט אחורה בהיסטוריה של החג נגלה תשובה מאוד פשוטה לשאלה מה בריא לנו. לכן, אם נבדוק את המקורות הרי שטו בשבט מתחיל בפסוק: "ארץ חיטה ושעורה, גפן ותאנה ורימון, ארץ זית ותמר ודבש" (דברים ח', 8) – תרגום לשפה המעשית יאפשר לנו להינות מלחם מחיטה מלאה או לחם 7 דגנים, עם מעט דבש, תמר אחד, חצי כוס יין אדום יבש, 3-4 זיתים ירוקים, כף גרגיני רימון ותאנה אחת. את כל אלה ניתן לפזר במהלך כל החג. כדי להנות מפירות מיוחדים, עשירים בנוגדי חימצון, נוכל להוסיף מעט גוג'י ברי וחמוציות לא מסוכרות ולהנות מפרי העונה - תותים. את האגוזים אני ממליצה לשמור לפסח, כך גם את השקדים והבוטנים.
מעבר לערכים התזונתיים שיש בפירות טו בשבט, חשוב להסתכל גם על אופן העיבוד של הפירות הללו. תוספים כמו צבעי מאכל, סוכר או קמול, חומרים משמרים ואף ספריי ליצירת מראה זוהר יותר – הם בהחלט מיותרים ולרוב מסוכנים. לכן חשוב להיצמד לפירות הטבעיים.


נהוג לחלק את הפירות בטו בשבט לשלוש קבוצות:
1. פירות שאוכלים במלואם. אין צורך להוציא גרעינים או חרצנים ואין צורך לקלף. דוגמה לפירות שכאלה הם התאנה, הצימוקים או הענבים. ההקבלה היא לתכונות הטובות ולנתינה לשם נתינה, מבלי לחשוב מה יוצא לנו מזה או למה לתת.
2. פירות שיש להם גרעינים או חרצנים שלא אוכלים, כדוגמת התמר והזיתים. אוכלים את החלק הרך והטעים אך אז מתגלה הגרעין הקשה, חלק חבוי יותר שאיננו אכיל ובמילים אחרות – האגו שלא מאפשר נתינה מלאה ללא אינטרס אישי.
3. פירות שיש להם קליפה, פירות שכדי להנות מהם צריך להשיל את האגו, את הקליפה והאינטרסים האישיים ולהנות מהנתינה הנעימה עצמה. נציג פירות שכאלה יהיה הרימון.
כמו בכל דבר בחיים, יש מגוון פירות, כמו מגוון אנשים - בואו נבחר את מה ואת מי שעושה לנו טוב ונעשה גם אנו טוב לאחרים.


טו בשבט שמח טעים ובריא!

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2018 Diets.co.il