הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - חנוכה , קלוריות ומה שביניהם.
06/12/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
חג האור חג הגבורות והניסים אבל כנראה יותר מכל חג של פיתויים.
חנוכה , קלוריות ומה שביניהם.

מה יש בחג החורפי הזה שכולו פיתויים ובדיקת הגבולות? חג שלא רק שלילדים קשה למצוא את עצמם בו ומצד שני פשוט אוהבים בטירוף את כל הדברים שקשורים בו? מה גורם למבוגרים לראות בו חג נוצץ ומהנה אבל יותר ויותר לומדים שכולו, בדומה לנרותיו – לראות בלבד?


אם נחשוב על כל מנהגי החג העתיקים והחדשים נמצא מגוון גדול של פיתויים מכל התחומים. שפע של אירועים משפחתיים – לארח ולהתארח ובכל ארוע שכזה מגוון רחב של מאכלים עתירי סוכר ושמן, קישוטי קצפת ואלכוהול וציפויים בצבעים שלפעמים קשה אפילו לתאר. מסופגניה מקורית עם מעט ריבה שעולה לנו כ 600 קלוריות בממוצע ועד לסופגניות שמפניה עם פיסטוק וקרם מוקצף שיכולות בקלות להגיע ל 1200 קלוריות ויותר. בנוסף לאוכל ישנם דמי החנוכה, המתנות, המופעים וכל המשחקים והגדג'טים שמלווים את הארועים, פסטיבלי חורף ועוד ועוד. מה רע בכל כך הרבה פיתויים? ומה מזכיר לנו קצת גן עדן, במובן המגביל של המונח? בעיקר אם נזכור שגן העדן הייה מותר עד שאדם חצה את הגבול האדום של האיסורים.


בשנים האחרונות גובר טרנד "הבריא והפחות" מצד אחד, אבל עדיין קיים, חזק מידיי, הלחץ של הייצרנים, המאפיות והמפיקים, לצרוך מהכל והרבה. מה הפלא שבכל השפע הזה קשה למצוא בתוכנו את הקול השפוי והמדוד שאומר לנו לעצור, למצוא גבול סביר ולא לחצות. הבעיה מחמירה כשיש ילדים בסביבה שלוחצים ובצדק, מבחינת העולם שלהם, לפרוץ גבולות. כך אנו מוצאים את עצמנו, מתחילים את החג עם הבטחות והחלטות ומסיימים שמונה ימים אחר כך, בעודנו יושבים עמוק בכורסא עם בטן נפוחה ומצפון רע ונפוח עוד יותר. 

לשם כך חשבתי על 5 סיבות טובות לעצור רגע לפני וממש לתחום לעצמנו גבולות ברורים שאותם לא נעבור השנה.
לפני הסיבות, הנה כמה גבולות שאני ממליצה לסמן כאדומים ושאותם נחליט לא לעבור:
מבחינת מופעים והצגות – עד שתי הצגות או מופעים. קונים פריט אחד בלבד, מביאים חטיף מהבית וקונים רק בקבוק מים (או מים בטעמים ככה כדי לרכך את הגבול מעט).
מבחינת מתנות ודמי חנוכה – מתנה קטנה בשווי של 10-15 שקלים. ניתן למצוא הרבה רעיונות ברשת, להכין לבד או לקנות. דמי חנוכה מאוד סימליים ואחידים. אם נשאר בגבולות מכפלות ה18 (ח"י) נצליח.
מבחינת התפריט לאורך ימי החג – עד ממתק אחד ביום (או חצי סופגניה/מיני סופגניה שלמה, או פרוסת עוגה, או קרפ, או גלידה קטנה) , ירקות ובעיקר ירקות ירוקים כמה שיותר ולפחות ירק אחד ירוק בכל ארוחה, לפחות 10 כוסות מים או תה צמחים לא ממותק ביום. כוס אחת של משקה שאינו מים ביום (קפה או תה רגיל, או מיץ טבעי, או משקה דייט), ארוחה אחרונה ביום 3 שעות לפני השינה (לא פחות). 6 ארוחות קטנות הבנויות על קבוצות מזון ושיחד יהוו מספר קלוריות שאינו עולה על 10% ממה שהקצבנו לעצמנו לימים רגילים.


כשאנחנו באמת רוצים להצליח במשהו, הדבר החשוב ביותר הוא ה"למה", הסיבה האמיתית למה שאנחנו רוצים להשיג. ה"דרייב" והמנוע שיעזור לנו לשמור על המסלול הישר והנכון למטרה.

 5 סיבות, בתחום התזונה ( לאו דקווא למי שעושה דיאטה) , למה לשמור על הגבולות ולא להיכנע לפיתויים העצומים והרבים של החג הנפלא וה"טריקי" הזה:
1. אם נפרוץ את הגבול אנו עלולים למצוא את עצמנו פורצים את גבול הסוכרת ובאמת לפתח סוכרת. מחלה שתלווה אותנו החל משינויים תזונתיים, תרופות, בדיקות והגבלות ועד לכאבים נויירופתיים קשים, אבדן גפיים ואפילו מוות.
2. כמות הסוכרים והשמן, המאפים והמחסור בסיבים ומזון מאזן עלולים לדרדר אותנו לפתח כבד שומני, תפקודי כבד לא יעילים, שומנים גבוהים יותר בדם, בעיה בהרחקת רעלים מהגוף, ועד לחוסר תפקוד הכבד.
3. אכילת לילה בחגיגות והילולות החג עלולות להגמר בצרבת ועוד צרבת עד שמעבר לכאב ולאי הנוחות תווצר לנו דלקת בוושט, החזר חומצה וושתי וצורך בנטילת תרופות לאורך תקופה ארוכה.
4. משקל עודף שיכול להשאר עלינו חודשים שלמים ושלמרות שהעלנו אותו בימים ספורים הוא ידרוש מאיתנו מאמץ ומשמעת ארוכי טווח כדי להשילו. מה שכמובן יגרום להוצאות כספיות נוספות, תוספי תזונה, ביקורים אצל תזונאי/ת או דיאטן/נית, בגדים חדשים מרווחים יותר, עד שנחזור לעצמנו.
5. דיכאון. האם נוכל להביט בעצמנו שנה נוספת במראה, בסוף ימי החג, ולהודות ששוב נכשלנו מבלי להרגיש את תחושת הכישלון? אם מחברים תחושת כישלון עם משקל עודף, בדיקות דם לא תקינות והערות על המראה שלנו או התחושה הפנימית שלנו ונוסיף אי נוחות בבגדים שלנו – נמצא את עצמנו רחוק מאזור הנוחות שלנו ומאוד קרובים לאזור הדיכאון.


אלו 5 סיבות, מתוך לפחות 25 שאני יכולה לחשוב עליהם, למה כדאי שחנוכה יהייה יותר חג של גבולות והתגברות ופחות של פיתויים אין סופיים. המלצה חמה היא להתחבר עם עוד שניים או שלושה חברים, שגם להם קשה לשמור על גבולות בחג הזה, ליצור קבוצת תמיכה ובאמת לעודד אחד את השני והשניה.


חג שמח ובהצלחה!

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il