הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - חורף, זה טוב או רע למי שיש סוכרת?
29/11/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
בתקופת החורף אנחנו נוטים לעשות פחות פעילות גופנית, לוקחים את המכונית לכל מקום ופחות הולכים ברגל ולרוב בנוסף לעצלנות שלנו אנחנו אוכלים יותר, בעיקר יותר פחמימות.
חורף, זה טוב או רע למי שיש סוכרת?

האם אלה הן כל הסיבות שאנשים שסובלים מסוכרת צריכים להישמר יותר בחורף? התשובה היא גם אבל לא רק.
אחת הסיבות בעיקריות למשנה זהירות בחורף, כשהטמפרטורות צונחות, היא שרמת הגלוקוז (הסוכר) בדם עולה בחורף ולכן מדדי ההמוגלובין A1C עולים אף הם. בנוסף, אנחנו נוטים לבדוק את עצמנו פחות ולוותר לעצמנו יותר.
החורף היא עונה נפלאה בעיני, כמי שנולדה וגדלה באירופה, אני מאוד אוהבת את הטמפרטורות הנמוכות, את הגשם והעננים האפורים -  הרבה יותר מאשר את השמש המסנוורת שבקיץ ובכל זאת, למרות האהבה לעונה הקרה, אני מבינה שלהרבה אנשים עונת החורף היא עונה קשה ומאתגרת.


אנשים שסובלים ממחלות כרוניות בכלל וסוכרת במיוחד, צריכים להיזהר יותר בחודשים הקרים אפילו בארץ, כשהחורף הוא לא ממש חורף. מעבר לשינויים בהתנהלות היום יומית שלנו החורף משפיע ישירות על תפקוד מערכות רבות בגוף, בכללם חילוף חומרים ורמות סוכר בדם. 
הטמפרטורות הנמוכות גורמות לנו לשינויים פנימיים והתנהגותיים ולכל אלה יש משמעות כשמדובר בטיפול ומניעת סוכרת. כבר בשלב הבדיקה עם גלוקומטר, כשהידים שלנו קרות מאוד, אנחנו נוטים פחות לדקור ולבדוק רמות סוכר, הדקירה עלולה לכאוב יותר ולפעמים הקושי לטפטף טיפת דם גדולה מספיק מתווסף לאי הנוחות ואנחנו מוותרים על ניטור קבוע ורציף. צניחת הטמפרטורות גם גורמת לעליית רמות הסוכר בדם מה שבא לידיי ביטוי בבדיקות התקופתיות שלנו, בעליית מדדי הסוכרת – כמו מדד הסוכר הקשור לחלבון ההמוגלובין (החלבון הנמצא בכדוריות הדם האדומות ואחראי לקשור חמצן) מדד הנקרא המוגלובין A1C .

עונת המעבר ועונת החורף שאחריה ידועות גם כעונות השפעת וההצטננויות – חשוב, במיוחד לסוכרתיים, להמנע, ככל שניתן, מלחלות במחלות עונתיות אלה, שכן בזמן שחולים במחלות אלה הגוף נכנס לסוג של סטרס ומעלה באופן אוטומטי את רמות הסוכר.
כשקר לנו אנו נוטים פחות לגשת למקרר להוציא ירקות ולחתוך לנו סלט טרי ומעדיפים לרוב לחמם לנו מאפין טעים, סופגניה או לביבה ולשתות תה חם עם דבש. כך גם הכנסנו יותר פחמימות פשוטות לגוף וגם הורדנו את רמת הסיבים בתזונה, סיבים הנחוצים לנו לשמירת רמות סוכר וכולסטרול תקינות.


כמה טיפים לשמירה על רמות סוכר מאוזנות בחורף:
1. להקפיד על בדיקות סוכר, גם אם הידיים קרות.
2. לשמור על חום הגוף, להתלבש חם אך לא כבד וחם מידיי- הכי יעיל היא שיטת השכבות.
3. לשמור על חום גוף גם בעזרת חליטות צמחים, מרקים וכד'.
4. לשמור על חדרים מאווררים בבית, לפתוח חלונות גם כשקר, וכשהחדרים מאווררים היטב – לשוב ולסגור את החלונות ולחמם.
5. להקפיד על פעילות גופנית, ללכת ברגל כמה שאפשר, להצטרף לחדר כושר אם טרם הצטרפתם ובעיקר להתמיד על פעילות יום יומית.
6. להקפיד שהציוד והתרופות יהיו מאוחסנים בטמפרטורות מתאימות חשיבות גבוהה  במיוחד לירושלמים או לתושבי צפת, שהטמפרטורות יכולות, בסביבתם, לרדת בקלות מתחת לארבע מעלות צלזיוס.
7. לאכול הרבה ירקות טריים ומבושלים.
8. להקפיד על תזונה מתאימה כמו בשאר ימות השנה ולקחת בחשבון את עליית רמת הסוכר בעונה זו.
9. לצרוך יותר אנטי-אוקסידנטים ופרוביוטיקה שיחזקו את מערכת החיסון ויסייעו לנו להימנע מהדבקות במחלות חורף.


אנחנו כל כך רגילים להכין את הבית לחורף – נכון?  מעבר מארון בגדי קיץ לבגדי חורף, שמיכות פוך במקום שמיכות קיץ, שטיחים שלעיתים מאחסנים בצד בקיץ ובחורף מוציאים לחימום הבית והאווירה, הכנת תנור החימום או המזגן ועוד. את המכונית שאנחנו בוודאי מכינים לחורף כפי שמצופה מאיתנו, על ידי בדיקת הצמיגים, החלפת המגבים, בדיקה מחודשת של הבלמים והאורות וכד' ומה עם הגוף שלנו שאנחנו מזניחים וחושבים לתומנו שהכל יתפקד כשורה מעצמו? בואו נצרף את ההרגלים החדשים לשמירה על הבריאות בעונת החורף לשאר ההרגלים ונדאג לחורף נעים ובריא יותר. אפשר להוציא את הירקות מהמקרר כחצי שעה לפני הכנת הסלט – שלא יהיו קרים למגע. נחמם את הידיים לפני בדיקת הסוכר, נחנה את המכונית רחוק יותר בכדי שנהייה חייבים ללכת יותר ונקפיד על אורך חיים נכון יותר ומותאם יותר לחורף.


לבריאות

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2018 Diets.co.il