הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - השמנה, עודף משקל או השמנת יתר
23/11/2017, מאת מיכל אור רודיך
אם אתם סובלים מהרגשה של "שמנים" זכרו כי הכל יחסי וכי חשוב שתבדקו את המדד לפני שאתם מתחילים לחשוב על סכנות בריאותיות או דיאטה.
השמנה, עודף משקל או השמנת יתר

בתקופה האחרונה עולות כתבות על השמנה, עודף משקל, משקל יתר ומדדי בריאות – כמו פטריות אחרי הגשם למרות שאת הגשם לא ממש חווינו. מה קרה בתקופה האחרונה שכולם כל כך עסוקים בממדים ומה ההבדל, אם קיים, בין להיות שמן או שמנה לבין להיות עם עודף משקל או תחת ההגדרה "השמנת יתר". למה זה משנה ומי מסתכל על המדדים האלה?


בשנת 2009 פרסמה הכנסת דו"ח בו נכתב כי 7.5% מהילדים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים סובלים מהשמת יתר, בעוד שבני הנוער, בני ה-14-16 סובלים בעיקר מעודף משקל (12% מהם) ופחות, אם כי בנתון מדאיג מספיק מהשמנת יתר (2%). אם נחשב לפי ציר הזמן, כ-8 שנים חלפו, כלומר לפחות 9 שנים מאיסוף הנתונים, אותם ילדים הם היום בני 15 עד 27 – כלומר צעירים שהסיכוי שהם "גוררים" אתם את המשקל הוא כ 50% עד 70%. אנשים צעירים  אלה הם היום בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר לחלות במחלות כרוניות כמו לחץ דם גבוה, סוכרת ושומנים גבוהים בדם. אותה אוכלוסייה תתבגר ואם אכן הצפי הייה נכון, הרי שתחלואתם תעלה למשק מיליוני ועשרות מיליוני שקלים.  חברות הביטוח, קופות החולים, ביטוח לאומי וחברות הפארמה (התרופות) כולן עסוקות בעיבוד דוחות מעין אלה ומנתבות את הפעילות והמשאבים על פיהם – לעיתים לטובתנו ולעיתים לטובת המשק. 


מה לכל זה ולנו? באופן האישי? לא הרבה. למרות זאת חשוב לנו להבין עבור עצמנו, מהן ההגדרות הללו ומה שונה ביניהן, מה נחשב ל"גבולי" ומה מסכן אותנו ולנסות להחליף את החשיבה מדאגה למצב קיים לשלווה ובריאות. אפשרי!

נתחיל בהגדרות: משקל עודף – כאשר ה BMI  מעל 25. השמנת יתר – כאשר BMI  מעל 30 והשמנת יתר קיצונית היא BMI  מעל 40.

 BMI   הוא מדד אובייקטיבי כלל עולמי שנקבע על פי היחס בין המשקל לגובה בריבוע. לדוגמה: אם משקלך 82 ק"ג וגובהך 168 ס"מ מדד ה BMI  שלך יהיה:  29  . אם משקלך 70 ק"ג וגובהך 178 ס"מ יהייה ה- BMI  22. תעשו לכם חישוב ותראו איפה אתם ממוקמים.
אם אתם סובלים מהרגשה של "שמנים" תזכרו כי הכל יחסי וכי חשוב שתבדקו את המדד לפני שאתם מתחילים לחשוב על סכנות בריאותיות או דיאטה.
מאחר ו"שמן" זו תחושה אישית ולא הגדרה – תהיו נאמנים לעצמכם. אם אתם מרגישים "שמנים" תשאלו את עצמכם אם יש לכם נפיחות בבטן ואי נוחות, במילים אחרות גזים, עצרות וכד' שגם גורמים לתחושה שהבטן הולכת לפניכם. בדקו את הבגדים והמשקל שלכם – אם הייה באמת שינוי בגוף. בגיל ארבעים + מתחילים שינויים במבנה הגוף שגם הם עלולים לצור דימוי עצמי "מלא" יותר. עם כל אלה – אם לא נוח לכם במצב הקיים – תכניסו את עצמכם לעולם שנכון לכם ולגוף שאתם רוצים. תזונה נכונה ומתאימה, פעילות גופנית ושינוי תרופתי אם צריך – יוכלו לעזור.


אם הגעתם למצב שמדד ה BMI  שלכם נודד בין 24 ל 30 – שנו תזונה ואורך חיים באופן מתון ומתאים לכם. יותר שתייה של מים ותה צמחים, יותר ירקות ירוקים וירקות בכלל, שלבו סיבים ופעילות גופנית. צמצמו את כמות הפחמימות ובוודאי את הסוכרים והנתרן. הכי טוב לפנות לקבלת תפריט מתזונאית דיאטנית או נטורופטית ותעברו לחיות בריא יותר. אם עברתם את ה 30 – תקבעו כבר היום תור ליעוץ תזונתי והקפידו על הליכה יום יומית. כנראה שתצטרכו מעט עזרה כדי להיכנס למסלול. עומדות בפניכם אפשרויות רבות. מאוד חשוב להוריד את כמויות הנתרן למינימום, להמנע ממתוקים ומלחם. להוסיף אנטי-אוקסידנטים לתפריט גם כאוכל וגם כתוסף תזונה, פרוביוטיקה ושתיה של מים ותה צמחים. ייתכן שיהייה נכון להתחיל בניקוי רעלים ואז לשנות תזונה, ייתכן ששילוב יהייה טוב לכם ויכול להיות שפשוט תצטרפו לקבוצת תמיכה או קבוצת דיאטה. תוכלו גם להרשם כבר עכשיו לקבלת ליווי באתר, או לפנות לאחת מאיתנו הכותבות.
המלצה חמה היא שתתחילו צעד ראשון כבר עכשיו.

אם מדד ה BMI  שלם עבר את ה-30, נכנסתם להגדרה של "השמנת יתר" ולכן אתם נמצאים כרגע  בקבוצת סיכון גבוה לחלות בסוכרת יתר לחץ דם ועוד (אולי אתם כבר שם). אם זה אכן המצב חשוב לגשת כמה שיותר מהר לרופא/ת המשפחה לבדיקות שגרתיות, בדיקות דם ושתן וכמובן ברור מחדש של התרופות כולל תוספי התזונה – אם אתם נוטלים אותם על בסיס קבוע.
להיות בשלב של עודף משקל זה להתנדנד על הגבול של השמנת יתר ולכן רצוי לשמור על מדדים נמוכים יותר מאזור "הגבולות". זאת הסיבה שלמרות שכולסטרול 180-190 זה לא בשמים ואפילו לא 200 – ההתדרדרות ל 220 או 240 היא קלה. מעל 200 תהיו בקבוצת סיכון עם מדדים שאינם בריאים בהגדרתם. אם הסוכר הנורמלי שלכם 100 במקום 70 אתם עדיין לא חולים אבל כדאי שזו תהייה נורת אזהרה. כדי להבין איפה הגבולות של כל מדד, חשוב לזכור באיזו קבוצת גיל אתם וכמובן מגדר (אישה או גבר) ולראות את המכלול. מדד ה BMI  איננו מדד יחידי אלה אחד המדדים האובייקטיבים שחשוב מאוד לקחת בחשבון גם בהתייחס ללחץ הדם, הסוכר וכד'.
משרד הבריאות הישראלי הודיע, לפני כשבועיים, כי ישקול לאמץ את ההנחיות החדשות של ה FDA  האמריקני למדדי לחץ דם תקינים .משמעות ערכי מדד זה, כמו במדדי ה BMI, משתנה על פי שונות תרבותית וצרכים משתנים של האוכלוסייה מצד אחד ודרישות או צרכים משתנים של המשק מהצד השני, או מאותו הצד – תלוי בנקודת המבט.


לסיכום – עודף משקל הוא מצב ביניים בין מצב בריא ונכון לבין מצב שיכול לסכן חיים ונקרא השמנת יתר. תוכלו למצוא היכן אתם נמצאים על ציר זה אם תחשבו את מדד ה BMI  שלכם. שתיית אלכוהול מרובה ו/או עישון מכפילים ואפילו משלשים את הסיכון הבריאותי, בעוד שתזונה נכונה ומתאימה ופעילות גופנית נכונה יחזירו אתכם לאורך חיים ולבריאות טובים יותר. 
 

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2018 Diets.co.il