הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - שולחן חג ללא גלוטן
19/09/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
היום אתם בטוח כבר סגורים על התכניות אם לארח או להתארח בערב ראש השנה, ואם בחרתם לארח – נראה שהשנה אתם מול אתגר רציני, ככה אני מרגישה השנה – אולי גם אתם?
שולחן חג ללא גלוטן

כשמודיעים שהחברה של הבן אוכלת ללא גלוטן והבן דוד החליט להיות טבעוני ואז גם מפתיעים שהאחיינית המתוקה רגישה פתאום לחלב וגם לגלוטן, מתחילים להתבלבל לי כל המתכונים בראש וכל מה שתכננתי להכין, קל ופשוט, כנראה שלא ייצא לפועל.

אז מה כן אפשר לעשות? 
ארוחת ערב ראש השנה היא ארוחה משפחתית שחלק מהערכים שלה היא קרוב בני המשפחה, התחשבות והנאה משותפת. כדי שכולנו נהנה כנראה שנצטרך להכין ארוחה שמתאימה לכולם – לצמחונים, לטבעונים, לאנשים שלא אוכלים גלוטן או מוצרי חלב וכל זאת במסגרת ארוחת חג חגיגית שמחה וכשרה.
אחרי הבשורות המשמחות מה כל אחד מבני המשפחה אוכל, או יותר נכון לא אוכל, התצטמצמו האפשרויות לסלט ירוק ומרק ירקות דל נתרן (שכחתי את ההורים עם לחץ הדם הגבוה). ממרק וסלט אפשר אולי להתחיל להכין תפריט, אבל לא ממש ארוחת חג. חברינו הטוב "גוגל" שחגג 20 שנים השבוע, בשעה טובה, הציע בלוגים, דפי פייסבוק ואתרים לכל אחת ממהגבלות התזונתיות ואז החל תהליך הרכבת הפאזל.
כשחושבים על זה ומסתכלים על התפריטים אפשר לגלות משהו מאוד מעניין ובולט – הכל מתכונים בריאים לכולם. ללא גלוטן, אם לא באופן קבוע, יכול בהחלט להיות קל יותר לעיכול לכולנו, פחות מגרה את המעיים (שגם ככה לפני ארוחת חג של כלל המשפחה קצת רגישים ומתהפכים) ומתאים מאוד לארוח דל קלוריות. במקום החלה המסורתית נוכל להכין חלה ללא גלוטן (ראו מתכונים במתכון השבועי), ואם נקפיד שאת הרטיבים נכין בעצמנו, נוכל לוודא שאין גלוטן בסויה, ברטבי הסלט ובכלל בכל התבשילים. בקינוח נוכל גם להתחשב בכולם אם נכין גלידה פרווה עם שמנת צמחית ופירות העונה.
ללא לקטוז, בארוחה שאמורה להיות בשרית – זה קל ופשוט, במיוחד בארץ עם שמנת צמחית,חלב קוקוס או אורז לבישול ואפייה, חלב שקדים וחלב סויה וכד'. שמנים יש בשפע כתחליפים לחמאה, כך שבנקודה הזו זה באמת לא מסובך מידיי. הצמחונים ישמחו להסתפק במה שהטבעונים אוכלים ואוכלי הבשר? עבורם המציאו את ההמבורגר הטבעוני, ממרח חציל בטעם כבד ועוד.


השאלה אם ארוחות ללא גלוטן הן תמיד בריאות ולכולם, עולה כל פעם מחדש והתשובות לא אחידות. אישית אני מאמינה כי חיטה יכולה לגרום או לעורר דלקת במעיים, במיוחד לאנשים רגישים. כלומר, אנשים שלוקחים כל דבר ללב, אנשים שמתרגזים מהר או כאלה שמערכת החיסון שלהם חלשה יחסית. מי שסובל ממגרנות, מפצעים בפנים, ממחלות כרוניות שונות – חשוב שינסה שבועיים שלושה ללא גלוטן. יש סיכוי טוב שתרגישו טוב יותר. יחד עם זאת, אנשים בריאים, פעילים וכאלה שמקפידים לאכול אוכל טרי ולא מעובד, יזדקקו פחות להגבלות אלה כדי לשמור על בריאות המעי שלהם.
מה הוא בכלל גלוטן ולמה הוא עלול לגרום לדלקות במעי? גלוטן הוא החלבון העיקרי בגרגרי דגנים כמו חיטה שעורה, שיפון וכוסמין. מי שרגיש במיוחד לחלבון זה הם חולי הצליאק אשר מפתחים תגובה חיסונית כנגד החלבון ובעקבות זאת דלקות ברירית המעי, אי ספיגה של חומרים חיוניים, שלשולים ועוד.
אנשים שאינם חולי צליאק, עלולים להגיב בתגובה דלקתית עדינה הנחשבת לסב קלינית ולפתח כאבי ראש, כאבי בטן ובעיות שונות אחרות. חשוב לזכור כי לא כולם רגישים לגלוטן.
יש הבדל בין דיאטה ללא גלוטן לדיאטה ללא פחמימות – זה לא אותו דבר. אורז, תפוחי אדמה, פירות וירקות הם מקור לפחמימות שונות ואינם מכילים גלוטן.

כשנכין את ארוחת החג נטולת הגלוטןנשים לב לתויות המוצרים. ישנם רטבים כמו סויה שמכילים גלוטן לעומת וגים אחרים של סויה שרשום שהם ללא גלוטן. כך גם אבקות מרק ותבלינים שונים.
אם אתם מעט מתקשים לבחור בין המוצרים השונים, תוכלו למצוא ברשת רשימות מוצרים ללא גלוטן שתתאים לתפריט שאתם מכינים.


דוגמה לתפריט חגיגי שיתאים לכולם:
מנה ראשונה: מרק ירקות ללא גלוטן עם שפע ירקות העונה ועשבי תיבול
                   סלט אבוקדו, סלט כרוב, סלט קולסלואו עם מיונז טבעוני וסלט ירקות קצוץ
                    ארטישוקים מוקפצים עם לימון שמן זית ותבלינים
                    אספרגוס עם קרם עלי מנגולד


מנה עיקרית (אם אין לכם התקלה של טבעונים או צמחונים תוכלו כמובן להכין את מנות הבשר והדגים המסורתיות של החג): חזה עוף צמחי, קציצות פטריות ועדשים, דלעות ערמונים ממולאות בירקות, פירה, תפוחי אדמה בתנור, מוג'דרה, סלט ירוק עם צנוניות ותפוח


ולקינוח – למעשה כל קינוח שהוא פרווה וללא ביצים ושאינו מכיל גלוטן. מלבי פרווה ללא גלוטן, מוס שוקולד פרווה ללא ביצים, עוגות טבעוניות לא גלוטן וכמובן תפוחים בדבש.

חג שמח ובתאבון!

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il