הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - חג שבועות דל לקטוז
30/05/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
חג שמח לכולם גם ללא מוצרי חלב.
השנה הכתבה לשבועות תעזור במיוחד לאלו הסובלים מעט מכאבי בטן, לאלו שאסור להם מוצרי חלב או לא אוהבים מוצרי חלב וכמובן לאלו ששומרים על דיאטה דלת לקטוז.
חג שבועות דל לקטוז

האם אפשר להשאיר את החג הלבן הזה לבן גם ללא מוצרי חלב? – ומה עם המשפט הידוע "ארץ זבת חלב ודבש" ? אין ספק כי הארץ תישאר שופעת כל טוב ושולחן החג יכול להכיל מוצרים דלי לקטוז או ללא לקטוז ולשמור על חגיגיותו וצבעיו.

בעידן שלנו חלב הוא גם חלב שקדים, חלב סויה וחלב אורז ואינו דווקא חלב מבקר או מצאן. מעבר לכך, הרי מדובר בחג בו אנו מוקירים את פרי האדמה ואורז, סויה ושקדים, כולם מתוצרת חקלאית.  שפע הירקות והפירות, מגוון הירק למאכל ובוודאי מוצרים מחיטה ומסולת יהוו השנה את העיקר על שולחן החג שלנו.
עם שפע ירקות ופירות וללא מוצרי חלב נוכל גם להרחיב את מגוון המאכלים מבלי להגדיל את סך כל הקלוריות שאנו אוכלים ביום.


בואו נחזור יחד קצת למקורות:
וחג שבועות תעשה לך ביכורי קציר חיטים (שמות ל"ד, כב).נכניס לתפריט מוצרי חיטה. כדי להישאר במסגרת התזונה הבריאה נקפיד על חיטה מלאה נוכל לגוון בנבט חיטה ובורגול.
תביאו לחם תנופה שתים שני עשרונים סולת תהיינה חמץ תאפינה בכורים לה' (ויקרא כ"ג, טו-יז). נוכל לשלב לחם כוסמין ולחם ללא גלוטן למי שרגיש ונעשה נכון אם נשלב מאכלים מסולת. מאחר וסולת נתפסת אצלנו כמרכיב משמין – נבחר בקפידה. נוכל להכין קובה ממולאת בברוקולי או סלק או עוגת סלק דלת קלוריות.
ולקחת מראשית כל פרי האדמה...ושמת בטנא, והלכת אל המקום אשר יבחר ה' אלוהיך......ועתה הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה אשר נתן ה' לי (דברים כ"ו, ב-י). לפי פסוק זה אנחנו יכולים ליהנות מכל הפירות והירקות העונתיים המקיפים אותנו. לבחור את פירות העונה העכשויים כמו ענבים, דובדבנים, משמש, נקטרינות ואפרסקים ולהכין סלט פירות לתפארת מבלי להוסיף אפילו גרגר סוכר אחד. נוכל גם להכין שייק פירות – מתערובת פירות וקוביות קרח ואם נרחיק למשקה יוגורט עם פרי נוכל להשתמש במעדן סויה או יוגורט סויה ולהוסיף פירות עונה – לערבב בבלנדר ולקבל משקה מזין, מרענן ומאוד בריא.
מאחר ופרי האדמה הם ללא ספק הירקות- כל מאפי הירקות, ירקות מוקפצים, סלטים שונים – יכולים להיות המאכל העיקר לאורך החג.


התפריט דיאטטי לערב החג יהיה:
מנה ראשונה – סלטים – סלט סלק עם בורגול, סלט ירוק עם קוביות תפוחי עץ ירוקים, סלט קצוץ ואפילו סלט כרוב. כדאי לשים לב לתיבול ולהקפיד לא להוסיף שמנים או מלח מיותרים.
מנה עיקרית – שעועית ירוקה מוקפצת עם קוביות טופו, ג'ינג'ר ושבבי שקדים, מאפי ירקות טבעוניים וקובה מסולת ממולא בברוקולי. אפשר להוסיף לארוחה גם לחם כוסמין קל פרוס דק וטורטיות מקמח תירס ממולאים ירקות עונתיים .

הקינוח – סורבה אפרסק או משמש או סלט פירות צבעוני – שניהם ללא תוספת סוכר. למי שלא מסוגל לסיים ארוחת חג ללא עוגה – תתאים עוגת סולת דלת סוכר.


תפריט זה ישמור על תקציב מתון, על מסגרת קלוריות טובה ומגוון גדול של טעמים וצבעים
חג שמח!


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il