הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - חלב – טוב או רע לדיאטה?
18/04/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
במאמר בעיתון מקצועי מזון תזונה ומחקר, שפורסם בארה"ב משנת 2016 דנו בספקות לגבי תרומת החלב לבריאות האדם וכן בעניין תרומת החלב להשמנה או דווקא לירידה במשקל.
חלב – טוב או רע לדיאטה?

מאמרים רבים פורסמו בעשור האחרון בעד ונגד צריכת מוצרי חלב. האם רק האדיאולוגיה של - לא לפגוע בבעלי חיים, משפיעה על נקודת מבט שלילית לגבי מוצרי חלב? מה עם בניית עצם או שתית כוס חלב ביום, לפי הנחיות משנות העשרים והשלושים במאה הקודמת? חלב משמין או עוזר לדיאטה? שאלות רבות שהדעות לגביהן מאוד חלוקות.


המאמר מ- 2016 סיכם עשרות מחקרים בנושא והראה קשר ישיר בין צריכת החלב ומוצריו לבין סיכון נמוך יותר להשמנה בילדות וגם במבוגרים. עוד עולה מהמאמר המסכם כי צריכת מוצרי חלב דלי שומן עוזרת לשמור על תפריט מצומצם בקלוריות ועל שיפור בהרכב הגוף (מסייע בשיפור עיצוב הגוף כשהצריכה של מוצרי חלב מתלווה לפעילות גופנית מתאימה). מהמחקרים שנסקרו במאמר, עלה כי שילוב מוצרי חלב בתפריט יכול לסייע בהרזיה, שמירה על רמות סוכר יציבות ואף לסייע בהגנה מפני מחלות שונות ברמה מוגבלת.
עם זאת חשוב לציין כי המאמרים שסוקרו לא הביאו בחשבון את השפעת מוצרי החלב על המעי עצמו, על הכבד או על תפקודי ריאות והורמונים. מה שנסקר במאמרים שונים הממליצים על תחליפי חלב כמו סויה, שקדים, קוקוס וחלבון חיטה, לפחות ב 50% מהמנות החלביות.

חלב נחשב למזון מלא, מזון המכיל חלבונים, שומנים סוגי סוכר שונים, מינרלים כמו סידן וויטמינים כמו ויטמין D. לכן המליצו במכתבי עמדה של ארגוני בריאות שונים, בשנים האחרונות, כמו איגוד הקרדיולוגים (רופאי הלב), האגודה לאוסטרופרוזיס ואיגוד רופאי הילדים, לשלב מוצרי חלב בתזונה.

אם נחשוב על דרך חיים בריאה הכוללת מוצרי מזון שונים ומגוונים – נוכל לשלב ירקות ופירות כבסיס העיקרי של התזונה שלנו, קטניות ודגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן וללא תוספות סוכר או ממתיקים מלאכותיים ומעט מוצרי עוף ובשר. תפריט יומי שיהייה מורכב מכל אלה יאפשר גם שפע של סיבים תזונתיים, ויטמיני ומינרלים, חלבונים וחומצות אמינו ספציפיים ועוד כל אלה תורמים לשמירה על בריאות תקינה ועל משקל תקין.
למרות זאת אם נשלב מוצרי חלב בתפריט עשיר בלחמים ומאפים, חטיפים, משקאות מוגזים עשירי סוכר או "דיאט", לא נוכל לצפות לירידה במשקל או שמירה על סוכר יציב ועל כולסטרול מאוזן.
הבעיה האמיתית היחידה עם חלב, מעבר לעניין האידיאולוגי, הוא הלקטוז – סוכר החלב. הלקטוז עלול לגרום לגזים, נפיחות ביטנית ואפילו לדלקת במעי באנשים רגישים  ולכן מגבלים את צריכת החלב ומוצריו בתפריט היומי.
יוגורטים ומוצרי חלב המועשרים בפרוביוטיקה הם עדיפים על מוצרי חלב אחרים – כך ששתי מנות יוגורט ביום או יוגורט אחד ושתי כפות גבינה לבנה, ביום – הם בסיכומו של דבר חלק בלתי נפרד מדיאטה לירידה או שמירה על המשקל וכן בתפריט לאורך חיים בריא.
שתי מנות חלב דל שומן ומוצריו מומלצים הן לשמירה על הבריאות והן לירידה במשקל, במיוחד אם המוצרים דלי או ללא לקטוז או שהם מועשרים בפרוביוטיקה.

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il