הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - כוסמין וכוסמת
07/03/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
כוסמין וכוסמת הם לא אותו דבר.
קמח כוסמין איננו קמח כוסמת כפי שרבים נוטים לחשוב.
כוסמין וכוסמת

מייד נראה את ההבדלים והיתרונות התזונתיים של שניהם ומדוע מומלץ להוסיף גם קמח כוסמין וגם כוסמת לתפריט השבועי שלנו על בסיס קבוע.


בואו נתחיל בהגדרות....

כוסמת – כוסמת הוא צמח עשבוני שמקורו בסין ובמזרח אסיה בכלל. הזרעים משמשים לאכילה והם הפכו למקור לחלבון, לנוגדי חימצון ולמינרלים רבים בעיקר ברוסיה וסביבתה. ישמספר סוגי כוסמת והטעימה מכולן, לדעתי, היא הכוסמת הירוקה משום שיש בה פחות מהריח והטעם האופיניים לכוסמת והיא עדנה יותר. כוסמת עשירה בברזל, אשלגן, אבץ וסלניום. עשירה בסיבים תזונתיים ומהווה מקור לנוגדי חימצון ולחלבון. מבחינה קלורית יש בכוס של כ 200 גרם כוסמת מבושלת קלוייה 184 קלוריות. את הכוסמת ניתן להגיש כתוספת פחמימה מרכבת יחד עם סלט עשיר ומנת דג או עוף או בשר דלי שומן. כוסמת ניתנת גם להכנה כקינוח או כתוספת לסלט.

כוסמין – הכוסמין הוא סוג של דגן, הגרגרים מאורכים יותר מחיטה וטעמם אגוזי יותר. מקור הכוסמין ממזרח אירופה והוא משמש כמקור לקמח עשיר בחלבון כבר מאות שנים. הכוסמין קשה יותר לגידול מחיטה רגילה וייתכן כי זו הסיבה שחלאי העולם המעיטו בגידולו. קמח הכוסמין מחיל גלוטן אך ברמה מופחתת מחיטה ולכן נחשב פחות אלרגני – אם כי אסור לחולי צליאק. הכוסמין עשיר בחלבון, סיבים תזונתיים מירלים וויטמינים בדומה לכוסמת.
הדומה בין הכוסמין לכוסמת מלבד לשם הוא הערך התזונתי הגבוה, השימוש בגרעינים (זרעים) רמות סיבים גבוהות, חלבון ויטמינים מקבוצת B ומינרלים רבים. השונה – הוא סוג המזון, כוסמת היא עשב בעוד שכוסמין הוא דגן.
מומלץ להחליף את הלחם הרגיל בלחם כוסמין, מאפים מכוסמין אף הם בריאים יותר וקלים יותר לעיכול ממאפים מקמח לבן ולשלב כוסמת פעם עד פעמיים בשבוע לארוחה העיקרית ביום.

בתיאבון

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il