הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - החורף הגיע
27/12/2016, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
כדאי לשתות משקאות חמים ולאכול ירקות שורש
ההמלצה שלי השבוע – תתלבשו חם ותשמרו על חום הגוף גם מבפנים בעזרת המזונות הנכונים.
החורף הגיע

ימי החורף בישראל מגיעים בהפתעה – בין יום חם אחד למאוד חם אחר, מה שלא מאפשר לגוף שלנו להתרגל לאט לאט לטמפרטורות קרות. כל מה שאנחנו לובשים מעל לא יוכל להחליף את מה שאנחנו מכניסים לתוך הגוף שלנו – המזון ואיכות המזון. בימים שהם כל כך קרים, כמו בשבוע הנוכחי, נקפיד על מזונות מחממים מצד אחד – אבל לא משמינים, מצד שני.
בעבר, היה מזג האוויר העונתי ברור יותר – היו ארבע עונות דיי ברורות והמעבר בינהם היה הדרגתי בדרך כלל. היום – יש ימים מאוד קרים באמצע מקבץ של חמסינים.... ימים עם לחות מאוד גבוהה בין ימים מאוד יבשים. אם נוסיף לזה את זיהום האוויר שהולך ומצטבר בשמים שמסביבנו – נקבל סביבה שלגוף קשה להתמודד איתה.
נתמקד היום בחימום הפנימי של הגוף, מעבר לפעילות גופנית אשר ממריצה את זרימת הדם, את חילוף החומרים וכמובן מסייעת לחימום הגוף כולו, יש מזונות שיעזרו לנו לשמור על עצמנו.
המזונות המחממים יכללו כמובן את המשקאות החמים כמו תה ירוק, מים חמים בפני עצמם, מים עם ג'ינג'ר וקינמון ואפילו – כוס יין אדום חם, לימונדה חמה (ממותקת בסטיביה) ומזונות מבושלים (לא מטוגנים). הבישול והאפייה מאפשרים לאנרגיית חום להישאר זמן רב יותר בתוך המזון עצמו – הרבה יותר מטיגון או הקפצה.

תבלינים שנוסיף יהיו אף הם תבלינים בעלי איכות מחממת כמו – קינמון וג'ינג'ר ודווקא נמנע מנענע ומנתה בחורף – שהם צמחים מקררים. (בדלקת גרון כן אפשר להשתמש גם בנענע או מנתה כי הדלקת חמה בעצמה ורוצים מעט למתן אותה). תבליני הבישול יהיו כורכום בראש ובראשונה (צמח אנטי דלקתי ומגן חשוב מאוד במיוחד בחורף), פפריקה מתוקה וחריפה, שום ופלפל לבן.
מבחינת תבשלים – מומלץ על ירקות שורש. החל מלפת, צנון, סלק ועד לבצל, תפוחי אדמה ואפילו בטטות.
עדיף לבשל את  המנות, ללא שומן ועם מעט מלח ולהוסיף שום, פפריקה וכמובן כורכום – נקבל איכות מזון גבוהה לחורף ומעט קלוריות.
ציינתי תפוחי אדמה ובטטות למרות שהם נחשבים ל"משמינים" בעיני הרבה אנשים -  בתפוח אדמה מבושל, בינוני עד גדול, ללא קליפה, יש בסך הכל כ 150 קלוריות והוא בהחלט מנה טובה ומזינה כשאוכלים יחד איתו ברוקולי, קצת כרוב ניצנים ואפילו כף קטניות.

חורף בריא ונעים

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il