הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - דיאטת פליאו?
23/08/2016, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
דיאטת פליאו היא דיאטה ששמה המלא הוא דיאטה פלאוליתית
או בשמה הנוסף, תזונת איש המערות. הדיאטה מתבססת על צריכת בשר ושומן כמקור אנרגיה עיקרי ועל פירות, ירקות וצמחי תבלין.
דיאטת פליאו?

מעבר לכך חלוקות הדעות באשר לקטניות ודגנים. תומכי השיטה והדיאטה טוענים כי דיאטה שהתאימה לאדם במשך שני מיליון שנים - מן ההיגיון שהיא בריאה ומתאימה לאדם שיכול להתאים עצמו גנטית לשיניים הקטנים שחלים בה, שלא כמו מזונות מודרניים. מתנגדי השיטה טוענים לעומת זאת, כי צריכת בשר ושומן צריכים להיות מוגבלים וכי עומס שומן ועומס חלבון מהחי גורמים למחלות ולבעיות רפואיות מגוונות. על פי תומכי השיטה ההפך הוא הנכון מאחר והיסטורית המעבר לחקלאות והתפתחות תעשיות המזון לאורך השנים, היו מהירים מידיי, הרבה מעבר למה שגוף האדם יכול להסתגל אליו ולכן יש לדבוק במנהגי התזונה הקדמוניים.

אם קצת התבלבלתם – אתם לא לבד.  התאמת תזונה מודרנית כפי שהיא היום לדפוסי האדם הקדמון איננה אפשרית, גם אם היינו רוצים. נקח לדוגמה את הבשר. האדם הקדמון צד בעלי חיים שונים, בעלי חיים שחיו באופן טבעי ולא מבויית, בעלי חיים שניזונו מפירות או עלים או טורפים בהתאם למזונם הטבעי. כיום הבשר לא ניצוד אלא מהווה תעשייה עצומה, תעשיית הבשר. בעלי החיים – העופות והבקר בעיקר, גדלים בתנאים מבוקרים, מפוטמים בהורמונים ואנטיביוטיקה. גם הדגים הנאספים מהים אינם אלא מזון עתיר מתכות והורמונים הזורמים לים באין מפריע במשך דורות רבים. לגבי פירות וירקות הרי שהשינויים הגנטיים והינדוס התוצרת החקלאית, לא מאפשרים כמעט צריכת מזון "טבעי" של ממש. חומרי ההדברה, חומרי הדישון וההשקייה אף הם לא דומים למה שהיה נהוג בתקופות קודמות, ואפילו לא מה שהיו לפני מאתיים או שלוש מאות שנים - וודאי לא מה שהייה קיים לפני מאות ועשרות אלפי שנים.

יחד עם זאת ניתן לקחת מהדיאטה הפליאוליתית את הדברים שכן אפשר ליישם גם היום – צריכה של מזון טבעי, ביתי ולא מעובד. צריכה של הרבה פירות וירקות (אם אפשר – אורגניים או מגידול עצמי), צריכת בשר ומוצרי חלב פשוטים ודלים בשומן ולהמעיט מאוד בבצקים למיניהם, דגנים המכילים גלוטן בעיקר.

למי מתאימה דיאטת פליאו?

דיאטה זו מתאימה בעיקר לספורטאים להם דרושים אחוזי חלבון גבוהים יותר בדיאטה היומית. אנשים שכל חייהם צרכו בשר בכמויות גבוהות יחסית וקשה להם לצמצם (יש להקפיד מאוד על בשר דל שומן) וכן לצמחונים אשר  ישתמשו במוצרי חלב בביצים וחלקם בדגים כמקור לחלבון.
דיאטת פליאו אינה מתאימה למי שאינו עוסק בספורט, למי שחייב להיזהר ולהקפיד לצמצם כמויות חלבון ושומן (בעייות כיליתיות, בעיות לב וכלי דם, אבנים בכליות ובכיס מרה ועוד).
כך שדיאטת האדם הקדמון – לא כל כך, אבל דיאטה המבוססת על ערכים של מזון טבעי טרי ולא מעובד, עם מעט או ללא מוצרי חיטה ושעורה – בהחלט כן.

הסיבה העיקרית לירידה במשקל בדיאטת פליאו היא שינוי תפיסת האוכל כדרך חיים ולא כדיאטה וההקפדה על מזונות בריאים, ארוחות מסודרות ובנויות נכון, בישול ביתי ומעט סוכרים וכמובן ספורט.
מה מותר ומה מיותר בדיאטת פליאו?
מותר ורצוי: פירות, ירקות, אגוזים, גרעינים ונבטים
בשר דל שומן, במיוחד בשר צייד ,או בשר בעלי חיים הניזונים ממרעה עשב.
דגים, במיוחד עשירים באומגא 3 ושמן, בעיקר – שמן זית ושמן קוקוס ואגוזים.
שומן אחר שמרבית נאמני הפליאו משתמשים בו הוא חמאה (לא מומלץ לאנשים עם רמות כולסטרול גבוהות, ליפידים גבוהים ואנשים שרוצים לרדת במשקל).
אסור וכדאי לוותר: חיטה, שעורה, קטניות כמו שעועית לבנה או שחורה ותירס. תפוחי אדמה, סוכר במיוחד סוכר לבן, מזונות מעובדים.
מוצרי חלב הם עניין של גישה ולמעשה גם אורז ועדשים – יש הכולים אותם ויש שמוותרים עליהם.


דוגמא מתפריט דיאטת פליאו לירידה במשקל:
יש לזכור כי דיאטה זו מלווה בספורט יום יומי ושתיית מים ותה צמחים
ארוחת בוקר: סלט פירות (פירות יער, בננה, תפוז) עם שבבי קוקוס
ארוחת ביניים: מקלות גזר וסלרי
ארוחת צהריים: חזה עוף צלוי או שיפוד פרגית/עוף/בקר, או סטייק בקר צלוי ללא שומן
                     סלט ירקות הכולל: חסה, מלפפון, עגבניות, גמבה, ברוקולי ושעועית ירוקה. מתובל
                     בלימון מלח ומעט שמן זית.
ארוחת ביניים: תפוז וחצי בננה או קערת תות שדה או תותי בר
ארוחת ערב: פשטדת ירקות עשירה (ללא קמח) וסלט טונה ללא שמן
ארוחת לילה: יוגורט, לאוכלי מוצרי חלב ,או תפוח לאלה שאינם אוכלים מוצרי חלב

באתרי האינטרנט ישנן גישות שונות ומגוונות, תפריטים רבים והמלצות מקצועיות ולא מקצועיות  - חשוב לזכור שיש לאכול במידה הנכונה, לא להעמיס על הגוף שומן חלבון או סוכר, לאכול עד 3 שעות לפני השינה (לא אחרי) ורצוי ארוחות קטנות מספר פעמים ביום. גם אם אתם חסידי השיטה הפלאוליתית זכרו לאכול מוצרים דלי שומן, לעשות ספורט כל יום ולשתות הרבה מים.

בהצלחה


שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il