הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - תבלינים
04/12/2012, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה
האם באמת ערכם התזונתי כה רב?
תבלינים

בשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר על תבלינים ועשבי תיבול. בשנים הראשונות של המדינה לא הכרנו עשבי תיבול. הכרנו פטרוזיליה, אולי לפעמים גם שמיר והתיבול העיקרי היה על ידי בצל ושום. בבתים פרטיים היה גם בצל ירוק שגידלנו בחצר. מי מאיתנו שמע על עירית? על בזיליקום?  על מיורן? מה זה?

אני חושבת שהמפנה החל כאשר התחילה העלייה מארצות צפון אפריקה. הן הביאו איתן את התבלינים ועשבי התיבול ( אני לא בטוחה שזו הסיבה היחידה אך כך זה נראה לי). הפעם מצאתי מאמר שעוסק בערכם של התבלינים במניעת מחלת האלצהיימר.
פרופ' גארי וונק, הוא מומחה לפסיכולוגיה, מדעי המוח וגנטיקה רפואית מאוניברסיטת אוהיו שבארה"ב. פרופ' וונק הוא כיום אחד המרצים המבוקשים באמריקה, בעקבות ספרו החדש "המוח שלך על אוכל" , שעוסק באופן שבו מוח האדם מגיב לתרכובות הכימיות שבמזון והוא, כלומר המוח,  מגיב.
פרופ' וונק, מדען בכיר שזכה בפרסים על תרומתו לחקר האלצהיימר וחובב מושבע של אוכל, ובעיקר שוקולד, ערך את המחקר לספרו במשך כמה שנים, ובהן מיפה את התגובות המוחיות לדברים שאנו מכניסים לפינו.

 בואו נבדוק מה יש בהם בתבלינים, לפי דבריו של פרופ' וונק,  שעוזר, איך אוכל הודי מונע אלצהיימר ופרקינסון – שתי מחלות שמתגברות בשנים האחרונות בעולם המערבי.
במשך שנים מתפשטת בקהילה המדעית ההסכמה שבתפריט ההודי יש משהו שעוזר במניעת מחלות שונות. מי שניזונים ממנו בקביעות מאריכים ימים, וסובלים הרבה פחות מאלצהיימר ופרקינסון. היום חושבים שהסוד טמון בתבלין הקארי. שבו, בקארי נמצא חומר בשם כורכומין, שהוא נוגד חמצון רב־עוצמה בו קיימות תכונות אנטי־דלקתיות חזקות אף יותר מאשר באנטיביוטיקה. בין התכונות שהתגלו בו הן היכולת הייחודית לעכב את ההתפתחות של כמה סוגי סרטן, ולעכב את התפתחותם של נזקי עישון. "החומר הזה כנראה אחראי לכך שההודים סובלים מאלצהיימר ופרקינסון הרבה פחות מאשר שאר העולם", אומר וונק. "תפריט יומי שמכיל קארי הוא כנראה הסוד לאריכות ימים במוח צלול.

"תבלינים בכלל הם מדהימים", הוא ממשיך, ומסביר שבתבלינים טמונות  תכונות והשפעות מרתקות. "למשל, באגוז מוסקט יש כמויות בלתי מבוטלות של תרכובת פסיכו־אקטיבית שבכמויות יוצאות דופן יכולה לגרום לשיכרון חושים. היא נמצאת במינונים מאוד נמוכים גם בגזרים, שומר, שמיר ופטרוזיליה. צריך לבלוע הרבה מאוד מוסקט כדי לקבל הזיות, ואפשר בדרך לקבל הרעלה, אבל תיבול רגיל במוסקט פשוט נותן קצת תחושת אופוריה".
לפי ספרו של פרופ' וונק, בבקר המוח זקוק לסוכרים בכדי לתדלק אותו, את מנגנוני הזיכרון שבו, את  יכולת הלימוד ושיווי המשקל, שחיוניים ליומנו. אחרי צום הלילה רמות הסוכר במוח נופלות כמעט לרמה קריטית, דבר שמחליש את המוליך העצבי אצטילכולין שמשפיע על פעולות של למידה וזיכרון, על ויסות תשומת הלב ומצב הרוח ועל התנועה המוטורית. מנה הגונה של סוכר היא מה שיחזיר אותו לעבודה סדירה.מכאן שבבקר חשוב לאכול פחמימות כמו לחם עם מעט ריבה, עוגייה אחת או שתיים ולא ארוחת בוקר ישראלית טיפוסית של חלבונים עם פחמימות. את הארוחה הזו נשאיר לשעות מעט מאוחרות יותר.

אז איך המידע הזה יכול לעזור לנו שרוצים לרדת במשקל? ראשית בכדי לשמור על בריאותנו. שני, התבלינים מגוונים את המאכלים ועוזרים לנו לאכול אוכל הרבה יותר טעים. והכי חשוב – נבין שאפשר וכדאי לאכול מעט מכל דבר כי כל מה שמכניסים לפה הוא בעל חשיבות והשפעה.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il