הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - אכילה נבונה מהי?
28/08/2012, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה
אספנו מספר כללים לאכילה נבונהכדי לסייע לירידה במשקל.
אכילה נבונה מהי?

היות שאני כבר עשרים וחמש שנים שומרת על משקלי וזה נחשב כהישג לא קטן, רבים שואלים אותי מה אני עושה?, איך אני מצליחה?. האם לא קשה לי? האם אני כבר "רזה טבעית"?והתשובה שלי תמיד היא שאני עדיין שמנה בחשיבה אך חל שיפור עצום בהתנהגויות שלחי ובהתייחסות שלי לאוכל. יש לי ארגז כלים מלא טכניקות. כאשר קל לי לשמור אני שומרת על כללים מסוימים. וזה ממש ייהרג ובל יעבור!
החשוב מהם בעיניי הוא הקטע שאני יודעת ומרגישה בעומק ליבי שאני בצד המרוויח!. אני אמנם מפסידה אולי משהו באוכל אך רשימת הרווחים שלי מכך שירדתי במשקל ארוכה לאין ארוך מרשימת ההפסדים. אין דבר מתגמל יותר מהירידה במשקל ומה שהרווחתי בעקבותיה.
הרווחתי מחמאות, משפחה מעריצה, בגדים שאני אוהבת, קלות על הרגליים, ספורט שהתמכרתי איליו ואני מוסיפה ומנסה סוגים שונים שלו (טריאתלון, ריצה, שחיה, צליחת הכנרת, צליחת עמק חפר בים הפתוח, מרוצים קצרים שונים, ויש עוד תכניות לעתיד.). הרווחתי חיים הרבה יותר טובים, אוהבים, מכבדים, ועוד עם בעלי, ילדיי, כלותיי, נכדי, חבריי והערצת כל מי שמכיר אותי. וכל זאת במחיר ויתור על פרוסת עוגה או מעט שוקולד (אותם אני אוכלת אך משתדלת לא בתדירות קרובה.)

הדרך ארוכה, מעט פתלתלה, אך מאד מתגמלת. מה שהכי עוזר זה אותו ארגז כלים לימים קשים, אותו רכשתי ואותו אני מנסה להנחיל לחברי קבוצות התמיכה שלי. ומה יש בארגז?
טכניקות התנהגותיות לימים קשים. כאשר קל לי לשמור – אני מצליחה נהדר. כאשר מתחיל להיות קשה מעט יותר – אני מוציאה לי כלי או שניים מתוך ארגז הכלים והם שומרים עליי. ולמה כוונתי?
אחד הכללים החשובים – גודל הצלחת. אם אני רגילה לאכול בצלחת קטנה ללא תוספת, הנזק תמיד יהיה קטן יותר מאשר הנזק הנגרם בצלחת גדולה!
כלל חשוב נוסף – לא אוכלים בחדרים, לא ליד המחשב ולא בסלון מול הטלוויזיה. גם הנייד יכול לנוח בזמן הארוחה!
ועוד כלל – תמיד אוכלים ליד השולחן, בישיבה, עם צלחת סכין ומזלג. אין אכילה ליד השיש, לא מתוך הסיר הכללי. בחת, לשבת וליהנות מכול ביב!
כלל נוסף – אין סירים או קערות על השולחן. בארוחות חגיגיות מילא אבל ביום יום רק סירים על השיש והאוכל מוגש בצלחת. מי שרוצה מנה נוספת יכול לקום לקחת ואני – ממלאה את הצלחת רק פעם אחת!
כלל חשוב נוסף – עד כמה שאפשר לא מזון מתועש! אני יודעת שקשה, אין זמן, אין כוח אבל המזון המתועש בריא פחות, כשיר בחומרים פחות בריאים ובדרך כלל עתיר שומן הרבה יותר. כאשר אנו מכינים את האוכל בבית רק אנחנו יודעים כמה שומן שמנו בסלט או בתבשיל. אנחנו נותנים את הטעם בעזרת תבלינים וכמעט ללא שומן!

טיפ חשוב – כאשר מבשלים אפשר לבשל מעט יותר ולהקפיא בכלים קטנים – מנה או שתים בכל כלי – לימים בהם לא אספיק, לא יתחשק לי, אהיה עייפה , אצטרך לצאת מהבית ועוד....
החזיקו בבית כרוב חתוך בשקית, מלפפונים קטנטנים וגזר נשנושים. פטריות טריות לאוהבים – יופי של נשנוש. קנו מה שצריך, בכמות שצריך, השתדלו לא להכניס "אוייבים" הביתה אם לא צריך.(אפשר תמיד לגשת לפיצוציה הקרובה כאשר אין ברירה.).
זכרו – אנחנו לא פחי הזבל של השאריות. מותר וצריך לזרוק אותם לפח. אחרת נראה כמו אותו הפח! ולא כול מאכל צריך להגיע לביוב דרכי.

השתדלו לשתות רק מים. הכי בריא, מרענן ומי שלא אוהב אותם יכול להכין מראש שתייה טעימה לו בקנקנים. (מים עם לימון ונענע, מים עם תרכיז דאיט, מים עם עשבי תיבול שונים וכד'. )
חשוב לאכול בכלים נאים, מומלץ אפילו על שולחן עם מפה יפה, אוכל מגוון וטעים!
ומי שעדיין חושב שאוכל דל קלוריות לא טעים – כדאי לו ללכת לסדנא בה ילמד לבשל טעים ומגוון כאשר ירקות מהווים את החלק החשוב ביותר בכל ארוחה!
זכרו – טעם הוא עניין נרכש! תוך מספר שבועות הוא יהפך לאוכל הטעים לנו!

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il