הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - התותים
08/11/2011, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה
הם עדיין לא כאן! עוד מעט, עוד מספר ימים גם הם יגיעו. אני כבר מחכה להם.
התותים

כאשר מגיע החורף אני רואה בדמיוני גשם, אפלולית, צבעים אפורים עם אדום בוהק. כי חורף בשבילי הם גם תותים. התותים אדומים ויפים, מזינים, מתוקים וטעימים,  אך גם דלי קלוריות, ללא שומן, ללא נתרן, מלאי ויטמין C, ועוד נוגדי חמצון וויטמינים רבים. אז למה לא לנצל אותם . בכלל, אני מאד אוהבת את פירות החורף. גם את האפרסמון, כל פירות ההדר, אך בעיקר את תותים. הם מקשטים כל ארוחה, קינוח פשוט מאד להכנה, בלי עבודה מיותרת יש יופי של קינוח. גם הילדים אוהבים אות את התות. אצל נכדי מככב התות עם מעט סוכר וניל ובננה. איזה כיף!  בילדותי אכלנו שמנת עם תותים וסוכר. כיום אני אוכלת אותם עם יוגורט דל שומן ומעט ממתיק ובתוספת מעט גרנולה או שיבולת שועל זו ארוחת בוקר נהדרת. ויש עוד ועוד דוגמאות.


אז מה יש בהם חוץ מטעם? למה אני אומרת שהם "חתיכת בריאות"?
ראשית והחשוב הוא הצבע. אין הרבה מאכלים  בצבע שכה. הצבע מורה על כך שיש בו נוגדי חמצון רבי עצמה המסייעים בהגנה על מבנה התאים של הגוף, ונוגדי חמצון  שנלחמים ברדיקלים חופשיים, אותם רדיקלים שיכולים לפגוע בתאי הגוף, כולל היווצרות תאים סרטניים. אותם נוגדי חמצון יש בם גם נוגדי דלקת. במחקר שנערך לפני מספר שנים נמצא כי תזונה עשירה בתותים מקטינה את הסיכון לפתח סוגי סרטן מסוימים, וזאת לעומת תזונה מצומצמת של תותים.
לתותים יש ריכוז גבוה של ויטמין  C59  מ"ג ויטמין C ב-100 גרם של פרי . התות הוא אחד הפירות העשירים  ביותר ויטמין C. 
בתותים יש כמות גבוהה של חומרים המסייעים לויטמין C להיספג היטב בגוף.
תותים הם גם מקור מצוין של ויטמין K ומנגן, כמו גם חומצה פולית, אשלגן, ויטמין B5, ויטמין B6, נחושת, מגנזיום, אומגה 3 וחומצות שומן.
בנוסף, תותים הם דלי  שומן, כולסטרול או נתרן.

קיימים מחקרים שכותרים כתרים לויטמין C. שמראים כי ויטמין C שומר על תאי הדם מפני שומנים רעילים, מוריד רמת כולסטרול, מזרז פעולות מעיים, מפחית את חומרת ההצטננות ומחזק את המערכת החיסונית. מרפא פצעים, עוזר במניעת סרטן, משפר את ספיגת הברזל, מפחית נזקים הנגרמים מעישון, מקל על תופעות אלרגיות ומפחית את רמות חומצת השתן. יש הטוענים שקשה לאכול כמות גדולה  של ויטמין זה. אך אין זו המלצה גורפת. אבל כאשר אוכלים פירות וירקו עם אותו ויטמין, בכמויות סבירות זה יכול להועיל.  . הכי מומלץ לאכול את האוכל עם הרכיבים התזונתיים.מי שלא אוכל את כל הירקות והפירות עם כל נוגדי החמצון, עם כל הויטמינים והמינרלים, אלו חייבים לקחת תוספים. אך אם אני יודעת שהתותים כל כך בריאים והם כל כך טעימים – אז מומלץ לאכול מהם. במקום לבלוע כדורים של ויטמין C אולי כדאי לאכול מידי יום תותים ופלפלים ופרי הדר. הרי ידוע לכול כי הכי קל לגוף לקחת את ויטמינים והמינרלים מהמזון.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il