הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - חטיף או ממתק? בריאות או אשליה?
21/12/2010, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
האם חטיפי האנרגיה המצויים היום בשוק הם כולם חטיפים בריאים? האם השוני ביניהם לבין ממתקים הוא רב? או אולי ניתן לקרוא להם בשם ממתקים אולי מעט יותר בריאים.
חטיף או ממתק? בריאות או אשליה?

שוק חטיפי הבריאות בארץ, הכולל גם את חטיפי האנרגיה הפך לשוק משגשג ביותר. מי לא רוצה לאכול מתוק בריא וטעים? אך נשאלת השאלה האם הם באמת בריאים כמו שרבים חושבים? בואו נראה  מה כדאי לבדוק לפני שקונים "חטיפים בריאים".
וזאת עלינו לדעת, המוצר עצמו, חטיף האנרגיה נולד כסוג של תוסף מזון לספורטאים שהיו זקוקים למזון עתיר חלבון ואנרגיה ושאפשר יהיה לצרוך אותו בזמן אימון או תחרות. תוך כדי תחרות אין זמן לשבת לאכול ארוחה שלמה, אין אפשרות להמשיך בתחרות על בטן מלאה, ועל כן נוצרו חטיפי אנרגיה. מה שאומר הרבה אנרגיה במעט מזון, משהו שיכול להחליף את משקאות האנרגיה, משהו זמין, נגיש, שיעלה את רמת הסוכר תוך כדי עבודה, תוך כדי פעילות גופנית עצימה. רוב האנשים, בפרט אילו שמתאמנים כשעה ביום בכדי לשמור על אורח חיים בריא, לא זקוקים בדרך כלל לאותם חטיפים או לאותם משקאות אנרגיה. פרוסת לחם עם גבינה לפני הפעילות או אפילו קרקר קטן מקמח מלא עם גבינה דלת שומן עושים עבודה מצוינת. המתאמנים שעות העצימות גבוהה יעזרו במאמנים שלהם בכדי לברר את העניין.

כיום כבר לא מדובר ב'תוספי מזון', ואת החטיפים צורכים לא רק ספורטאים אלא גם ילדים ואנשים מן היישוב. רוב החטיפים המוצעים בשוק מבוססים על דגנים (אורז, שעורה, קוואקר וכד'), ואליהם מתווספים פירות יבשים, אגוזים מסוגים שונים, יוגורט ואף שוקולד.אל רובם מתווסף גם הסוכר והשומן ולא מעט מהם. כאשר צורכים חטיפי בריאות, כדאי לבדוק ולהשוות מהו הערך הקלורי שלהם, וכן אם הם מכילים דגנים מלאים (שזה טוב), סיבים תזונתיים (גם זה טוב) או רק סוכר ואחוז שומן גבוה (שזה הרבה פחות טוב).
שוק זה בדומה לחברו הטוב שוק דגני הבוקר יכול להיות בריא מאד ויכול להיות ממתקים בתחפושת. ילדינו ניזונים מדגני בוקר וחטיפים וגם אנו שמעוניינים לרדת במשקל רוצים מאד ליהנות מהם. אילו ארוחות קלות, טעימות, מספקות לפעמים את הרצון העז למשהו מתוק אך לא תמיד הם הרבה יותר בריאים ממתקים אחרים. לדוגמה כל החטיפים החדשים שמיוצרים חדשות לבקרים מתהדרים בכמות קטנה של קלוריות. אך עם הם מכילים רק דגנים ואפילו לא מלאים, או מעט מאד סיבים תזונתיים, אפילו שכמות הקלוריות לא גבוהה נשאלת השאלה מה בריא בהם. לפעמים אכילת חטיפי בריאות אלו בדיאטה רק משאירה אותנו עם טעם של עוד... או טעם לא מסופק כי לא אכלנו מה שבאמת היה עונה לנו על החשק שלנו, והיות שהחטיף נחשב דיאטטי ובריא נרשה לעצמנו לאכול עוד אחד מה שיכפיל את כמות הקלוריות ולא ייתן מענה לרצון האמיתי. אני מצאתי שלי הם לא טובים. כריך "מחייך" וטעים "עובד" עלי הרבה יותר טוב. הרבה יותר משביע ומרגיע, הרבה פחות שייך למסגרת דיאטה!

עלינו לזכור שאנו מתפתים לאכול כמות גדולה יותר של מאכלים דיאטטיים מאשר של מאכלים שנקראים אסורים בדיאטה – אילו האסורים "מפחידים " הרבה יותר.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il