לנגוס בזרעי הענבים האדומים

10/10/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית

מה עדיף, ענבים ירוקים או אדומים?

בדרך כלל נחשוב שזו שאלה של טעם משום שברוב הזנים נראה כי ענבים ירוקים חמצמצים יותר בעוד שענבים אדומים מתוקים יותר. אבל יש עוד נקודות חשובות.

לנגוס בזרעי הענבים האדומים

כמו רמות האנטיאוקסידנטים לדוגמה שבענבים אדומים הן לרוב גבוהות יותר. ענבים ירוקים אנחנו בוחרים כמעט תמיד ללא גרעינים/זרעים ואילו את האדומים אנחנו מוכנים לאכול עם הגרעינים. מכוון שבענבים האדומים הגרעינים או הזרעים חשובים מאוד למערכת החיסון, לבריאות העור ואף מסייעים במקרים של דלקת מפרקים –אם צריך לבחור, הרי שנבחר במה שמעניק לנו יותר בריאות.

השווקים מציעים לנו שפע פירות עונה, הרבה תפוחים וענבים, מגו ובננות וכן ערימות מרהיבות של ענבים אדומים. כדי שבאמת נוכל להנות מכל מה שהפרי מציע לנו – חשבתי לשתף בחשיבות של זרעי הענבים ומדוע חשוב לבחור ענבים עם גרעינים ולהקפיד לנגוס בגרעינים, גם אם זה מרגיש מעט מריר או לא נעים.
ענבים בכלל וזרעי ענבים בפרט עשירים בסוגים שונים של אנטיאטקסידנטים שחשובים לבריאותנו מבחינות רבות.


אנטיאוקסידנטים הם אותם חומרים (ויטמינים, מינרלים, תרכובות שונות אחרות) שניתן לומר עליהם בהכללה כי הם מונעים התחמצנות של תאים ורכיבים בתוך התאים ומאריכים את חיי התא הבריא. מסייעים למערכת החיסונית, חשובים לשמירה על עור בריא, מונעים או מעכבים תהליכי הזדקנות ועוד.
ענבים אדומים מכילים פלוונואיד שנקרא ווספרטרול, פלוונואיד שמבנהו הכימי דומה מאוד לאסטרוגן סינטטי ולכן ענבים אדומים מתאימים מאוד לסייע בתופעות של גיל המעבר.
בענבים ירוקים ואדומים יש כמות גבוהה של מנגן שמסייע בבניית עצם, תפקוד המוח ומערכת העצבים. כוס ענבים יכולה לספק כשליש מהקצובה היומית הנדרשת של מנגן.

בזרעי ענבים אדומים יש כמות רבה וכן מגוון של אנטיאוקסידטים. מחקרים רבים בעשור האחרון מראים כי ישנו פוטנציאל רב לתמצית זרעי ענבים, במיוחד אדומים, בטיפול בסרטן ריאות, סרטן שד ועוד. למרות שנגיסה בזרעי הענבים האדומות אינה כמו תמצית, מבחינת הכמות, היא בכל זאת חושפת את האנטיאוקסידנטים הרבים המצויים בזרעים ולכן חשוב לנגוס בהם או ללעוס אותם ולא לבלוע אותם שלמים.
הפלוונואידים המצויים בזרעי הענבים, בעיקר ענבים אדומים, מסייעים בנוסף לשיפור בתופעות גיל המעבר, גם לבריאות הלב ולאיזון הכולסטרול בדם. אוניברסיטת מרילנד שבארה"ב פרסמה, כבר לפני כעשר שנים, תוצאות מחקרים שהצביעו על ההבדל ברמות הכולסטרול באנשים שצרכו זרעי ענבים על בסיס יומי לבין אנשים שאכלו ענבים ללא זרעים. התוצאות הראו הבדלים ברורים ברמות הכולסטרול "הרע"  ולכן מסקנת העבודות הייתה לכלול זרעי ענבים בתזונה.
למי שמתקשה לנגוס או ללעוס את זרעי הענבים האדומים – אפשר להסתפק בכמוסות תמצית זרעי ענבים או שמן זרעי ענבים.


לבריאות!